Разни > Формула 1

СЕЗОН 2008 НОВИНИ

(1/8) > >>

reni999:
СЛЕДВАЩОТО СЪЗТЕЗАНИЕ  -ще се проведе в Унгария


 Писта: Хунгароринг
Автомобилни състезания в Будапеща (Унгария) се провеждат още от далечната 1926 година. В годините на комунизма в Европа е било трудно да се проумее, че е възможно страна от т.нар. Източен блок да бъде домакин на състезание от Формула 1. Но ето, че през 1986 година, един от кръговете в най-авторитетната автомобилна надпревара в света започва да се провежда и в Унгария. Тогава на трибуните около пистата присъстват повече от 200 000 зрители. След трасето в Монако, “Хунгароринг” е втората най-бавна писта във Формула 1. Тя се характеризира с много-бавни завои, къси прави и множество шикани. По този начин на “Хунгароринг” почти няма места за изпреварване. Времето на квалификацията е от изключително значение за краен успех. Обикновено състезанията там са изключително скучни и непривлекателни за феновете. През 2003 година е първата по-сериозна реконструкция на пистата. Старт-финалната права е удължена и така дължината и е вече 202 метра. Модернизирани са боксовете, местата за паркинг и др. В уикенда за Гран при на Унгария обикновено присъстват много българи, поради относително евтините екскурзии организирани от нашите туроператори.

Начало (местно/българско време): 14:00/15:00 часа

Дължина на обиколка: 4,381 км

Обиколки: 70

Дистанция на състезанието: 306,663 км

Първи победител: 1986 г. Нелсън Пикет (Уилямс)

Първи пол-позишън на трасето: 1986 г. Аертон Сена (Лотус)

Най-бърза обиколка по време на състезание: М.Шумахер (Ферари) 1:19,071 минути (2004)

Най-бърза обиколка по време на квалификация: М.Шумахер (Ферари) 1:19,146 минути (2004)

Подиум 2006 година: 1.Дженсън Бътън (Хонда) 2.Педро де ла Роса (Макларън-Мерцедес) 3.Ник Хайдфелд (БМВ-Заубер)

Всички победители за Гран при на Унгария във Формула 1:

1986 Нелсън Пикет (Уилямс-Хонда) - Хунгароринг

1987 Нелсън Пикет (Уилямс-Хонда) - Хунгароринг

1988 Аертон Сена (Макларън-Хонда) - Хунгароринг

1989 Найджъл Менсъл (Ферари) - Хунгароринг

1990 Тиери Бутсен (Уилямс-Рено) - Хунгароринг

1991 Аертон Сена (Макларън-Хонда) - Хунгароринг

1992 Аертон Сена (Макларън-Хонда) - Хунгароринг

1993 Деймън Хил (Уилямс-Рено) - Хунгароринг

1994 Михаел Шумахер (Бенетон-Форд) - Хунгароринг

1995 Деймън Хил (Уилямс-Рено) - Хунгароринг

1996 Жак Вилньов (Уилямс-Рено) - Хунгароринг

1997 Жак Вилньов (Уилямс-Рено) - Хунгароринг

1998 Михаел Шумахер (Ферари) - Хунгароринг

1999 Мика Хакинен (Макларън-Мерцедес) - Хунгароринг

2000 Мика Хакинен (Макларън-Мерцедес) - Хунгароринг

2001 Михаел Шумахер (Ферари) - Хунгароринг

2002 Рубенс Барикело (Ферари) - Хунгароринг

2003 Фернандо Алонсо (Рено) - Хунгароринг

2004 Михаел Шумахер (Ферари) - Хунгароринг

2005 Кими Райконен (Макларън-Мерцедес) - Хунгароринг



2006 Дженсън Бътън (Хонда) – Хунгароринг

2007 Люис Хамилтън (Макларън-Мерцедес) - Хунгароринг

reni999:
Пикет признава, че е имал голям късмет


Нелсън Пикет младши признава, че тимът на Рено е извадил голям късмет с излизането на кола за сигурност, която му е позволила да се качи на подиума в Гран при на Германия.

Бразилецът бе спечелил само две точки преди тази надпревара, но на Хокенхайм успя да завърши на второ място и то след 17-та стартова позиция.

„Колата ставаше по-добра и по-добра в тренировките и се справяхме добре, докато не дойде квалификацията, където не можах да направя добра обиколка в първата сесия. Във второто си излизане пък имаше трафик, с което всичко приключи и стартирах от задна позиция.”

„Мислех,че така и ще завърши уикендът за мен. След това обаче извадихме голям късмет с тази кола за сигурност. Тимът свърши страхотна работа, взимайки точното решение.”

„Очевидно преди състезанието бе въпрос на хазарт дали с един или два стопа, като тази опция я имаше и след началото на състезанието. И мисля, че това беше перфектната стратегия, тъй като ако бяхме опитали агресивна първа половина с изпреварвания, нямаше да съм на подиум. Затова и мисля, че имахме голям късмет и накрая само трябваше да поддържам темпо.”

Пикет признава, че не е имало нужда да се опитва прекалено усърдно да държи Хамилтън зад себе си, тъй като така е можел да загуби и мястото си на подиума.

reni999:
Уебър: Правилата за колата за сигурност са пълна смешка


Пилотът на Ред Бул Марк Уебър е на мнение, че класирането на второ място на пилота на Рено Нелсон Пикет-младши е поредното доказателство за абсурдните правила, които важат в момента за действията на колата за сигурност. Според Уебер начинът, по който бразилецът е стигнал до стълбичката, е подигравка с Формула 1 и се надява ФИА заедно с отборите да направят незабавни промени в правилника.

"При всяко излизане на колата за сигурност нещата стават неконтролируеми, защото правилникът за нея е пълна смешка. Искрено се радвам за второто място на Нелсон Пикет, защото той го заслужаваше след тежкото начало на сезона", сподели Уебър. "Въпреки това, отстрани изглеждаме като пълни аматьори, когато някой, който се намира на 17-а позиция, завърши втори. И след като е изпреварил само една кола, тази на Уилямс, но заради това, че Казуки Накаджима се завъртя. Според мен това вече не е Формула 1, която познаваме. Нелсиньо е първият човек, който ще ви каже, че второто му място не е напълно заслужено. Никой от пилотите не харесва правилата, които важат в момента за колата за сигурност, защото никой от нас не цени случайните резултати", завърши той.

reni999:
Уебър първи на "Херес"



Пилотът на Ред Бул Марк Уебър постави най-доброто време в днешния трети ден от тестовете на испанската писта "Херес". Уебър завъртя най-бързата си обиколка за 1:19,176 минути, след като в първите два дни най-добър беше Себастиан Фетел с Торо Росо. На второ място се нареди пилотът на Рено Нелсън Пикет с изоставане от две десети от Уебър. Пикет предизвика единия червен флаг на трасето, след като изпусна управлението на болида си на завой девет и докосна леко стената. Третото най-добро време беше поставено от световния шампион Кими Райконен с Ферари. Шестицата беше допълнена от Витантонио Лиуци, Педро де ла Роса и Себастиян Бурде. 

Неофициални времена от третия ден на "Херес":

1. Марк Уебър (Ред Бул-Рено) 1:19.176
2. Нелсън Пикет (Рено) 1:19.334
3. Кими Райконен (Ферари) 1:19.434 
4. Витантонио Лиуци (Форс Индия-Ферари) 1:19.544
5. Педро де ла Роса (Макларън-Мерцедес) 1:19.850   
6. Себасти    ян Бурде (Торо Росо-Ферари) 1:20.029   
7. Казуки Накаджима (Уилямс-Тойота) 1:20.097 
8. Тимо Глок (Тойота) 1:20.421
9. Рубенс Барикело (Хонда) 1:20.614
10. Ник Хайдфелд (БМВ Заубер) 1:20.896

www.sportal.bg

reni999:
Хунгароринг

Обикновената необикновена писта



Ако погледнем обективно, пистата в Унгария с нищо не е уникална. Разположена е в едни доста прашни хълмове и като добавим факта, че се използва относително рядко, не е трудно да си представим колко различно е сцеплението в петък и в неделя и какъв кошмар е за всеки състезателен инженер оптимизирането на шасито при подобни условия. Освен това конфигурацията й не предразполага към много вълнуващи битки и като цяло това не е трасето, което ни позволява да видим "най-доброто" от Формула 1! Но въпреки всичко, лично за мен, тази писта е много специална! Както предполагам много фенове от Източна Европа, така и аз точно тук за първи път видях Формула 1 на живо и останах толкова впечатлен, че все още помня всеки детайл от пилотирането на Йос Верстапен със Стюард... Тогава въобще не съм и подозирал, че макар и след доста години отново ще се върна на тази писта, но не като зрител, а като гост на Minardi Formula 1x2 Team (б.а. единственият екип, извършващ комерсиални операции с двуместни автомобили от Формула 1). Този невероятен шанс ми се усмихна във връзка с подготовката на първия Speedfest през 2006 г. Тогава инженерите в отбора и пилотът Жолт Баумгартнер ми разкриха част от предизвикателствата в настройките и пилотирането на бавната, тясна, хлъзгава и много натоварващата физически пилотите писта. Независимо че откакто се помня, живея с тази тематика, трябваше да се кача в колата, за да осъзная колко различно е всичко на пистата!!! ПРЕДСТАВАТА, КОЯТО ФЕНОВЕТЕ НА СПОРТА ИМАМЕ, НЯМА НИЩО ОБЩО С РЕАЛНОСТТА НА ТРАСЕТО!!!

Наблюдавайки автомобилите по телевизията или дори от трибуните, човек не може да предположи колко хлъзгъв е асфалтът, колко невероятно високи са отрицателните и страничните ускорения... Освен това почти през цялото време има (макар и лек, но при тези скорости доста осезателен) ъгъл на завиване, което означава, че физическото натоварване за пилотите е на едно от най-високите нива в календара. Правите отсечки се преодоляват само за няколко секунди - точно 12 на всяка от обиколките с двуместното Minardi. Имайки предвид техниката която ползвахме ние и възможностите на съвременните шасита, това означава че времето за "почивка" на пилотите този уикенд ще е не повече от 8-9 секунди на обиколка! Например в Монако този фактор е с близо 40% по-висока стойност, а в Канада или Монца нещата са напълно различни. Настилката в Унгария е много силно температурно чувствителна и незначителни промени водят до сериозни разлики в средната скорост. Видимостта от кокпита е много ограничена и визуалните ориентири са доста оскъдни. Най-много ме изненада височината на бордюрите и невероятната агресия, с която се атакуват! В буквалния смисъл на думата оставах с впечатлението, че шасито ще се разглоби всеки път, когато Жолт съвсем директно се качваше и с четрите гуми върху високия и уребрен бетон... а както се досещате съвсем нямаше подобна опасност.

Обратно към предстоящото състезание... За мен има няколко много интересни въпроса:

Каква скорост ще постигнат Ферари под голямото напрежение от последните два старта?

Ще използват ли Макларън новото си решение в конусната секция над предното крило и ще успеят ли отново да извлекат толкова високо сцепление от шасито? Вече е ясно, че Форс Индия ще използват новата си предавателна кутия с механизъм за бързо превключване само в петък, но все пак ще е любопитно каква ще е скоростта на отбора в сравнение с Торо Росо, Хонда, Уилямс и тн. Ще има ли нещо ново в пакета за максимално притискане на БМВ?... И още много други.

Не можем да не споменем и ING Renault, защото в последното състезание се илюстрира една много интересна тенденция. Очевидно е, че различните пилотски стилове и различните възможности за настройване на автомобилите разкриват различни възможности за търсене на скорост. Нека си припомним част от състезанията на Фернандо Алонсо тази година. Да започнем например с Канада - много по-бърз от очакванията в квалификацията и много по-бавен в състезанието. Каква е разликата в двата режима на каране - нивото на сцепление и теглото на автомобила. Какво се случи след това във Франция? Абсолютно същото - с малко гориво Алонсо успя да извлече добра скорост от шасито, но с увеличаването на сцеплението и на теглото ставаше все по-трудно оптимизирането на натоварването на гумите. При тези условия най-елементарният извод би бил, че ограниченията, при които работи отборът, ще ги накарат по всякакъв повод да избягват комбинцията - тежко шаси, много каучук на пистата и меки гуми, които не само не биха държали добре автомобила на трасето, но и биха свършили за отрицателно време.

Но... нека погледнем към последното състезание... и ще видим, че точното обратният подход даде резултат! Много гориво, дълга дистанция, по-меките гуми! Трябва да отбележим, че температурата на асфалта бе по-ниска от очакванията и това съвсем не попречи, но съвсем приличната скорост на Нелсиньо беше неуспорим факт. Не мислете обаче, че това е съзнателно търсен ефект - просто при тези обстоятелство всеки друг отбор би реагирал точно така - спираш в бокса и на пистата излиза кола за сигурност. Какво правиш, когато няма какво да губиш, защото си на доста задна позиция? Изборът е повече от ясен - гориво до горе и стискане на палци, че пилотът ще се опази от грейнинга (б.а. частично разрушаване на повърхностния слой на контактната площ на гумата).

Не само, че Нелсиньо стоеше добре на пистата, а и Фераритата, Хейки и БМВ-тата не успяха да го притеснят в дългата му финална серия! При това положение ще ми е много интересно в каква посокаще насочат работата си в ING Renault Рено в ГП на Унгария. На какво ще заложи Алонсо и на какво Пикет. Както и в Макларън - ще бъде ли отново Хейки в ролята на резервна гума? Спомняте ли си ГП на Великобритания? Забелязахте ли колко бърз бе на квалификацията Хейки и колко далеч от темпото си след това, когато заваля? Не е много трудно да се досетим, че огромните мултинационални корпорации (каквито всъщност са всички големи отбори във Формула 1) се стремят по всички възможни начини да разпределят риска между двете коли, което изисква покриване на вероятностите в двете им крайност - в този конкретен случай - ако вали, Люис ще е много бърз, ако е сухо - Хейки. Това е разбираемо и според мен справедливо, ако... не се знаеше (със 100% сигурност), че вероятността да се подредят нещата за Ковалайнен е повече от минилана, както беше и в Хохенхайм. И ако приемем, че това е нормалната работна практика (базирана на желязната логика на максимално добрия отборен резултат), защо тогава са всички приказки за "пълна равнопоставеност"?

И така една година след кулминацията на вътрешноотборната битка за надмощие в Макларън, отново се връщаме на Хунгароринг и отново именно този аспект в работата на "Сребърните стрели" ще играе решаваща рола за победата.

 Момчил Манчев

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница