Магическите сили на шаманите
Благодарение не способностите си да призовават духове шаманите стават посредници между реалния и отвъдния свят. За това се използват различни способи:магия, преселение на душите, състояние на транс, стигащо до неистова обсебеност.
Много народи населяват околния свят с добри и зли духове. Общуването с тях се възлага на специален човек - шаманът. Той е едновременно лечител и жрец. На север шаманизмът е една от формите на религиозен култ. Думата "шаман" е дошла от евенски език и може би има санскритски корени. В по-широк смисъл шаманизмът представлява система от магически ритуали и вярвания, които водят началото си от далечното минало. Разпространен е сред ескимосите в Арктика, северноамериканските индианци и австралийските аборигени, както и сред многобройни племена и народности в Африка, Океания и Южна Америка.
Европейците се сблъскват с шаманизма за пръв път по време на завладяването на Сибир от Руската империя. В процеса на сближаване с местното население пътешественици, ловци и учени започват да съобщават за необичайни религиозни ритуали. През XVII в. руски дипломат разказва за интересен обред, на който станал свидетел по време на лов в Сибир. Една нощ той видял как водачът му заедно с евенския шаман изпълняват ритуални действия в дървена къща. Носовете на мъжете били прободени със стрела, двамата танцували под звуците на барабан, а около тях се извисявали страховити статуи, олицетворяващи духове. По време на танца мъжете виели като кучета.
Още по-смайващо зрелище наблюдавал немският учен Йохан Георг Гмелин, който по поръчение на императрицата Анна Ивановна през 1733 г. тръгнал да изследва Уралските планини, Сибир и Камчатка. В Якутия станал свидетел как жена шаманка разпорила корема си, отрязала парче от собствената си плът, а после го сварила и изяла. След това започнала да лекува раната с помощта на смола и брезова кора. За по-малко от шест дни раната зараснала.
От посочените примери личи, че шаман може да стане само необикновена личност. Най-често шаманите стават такива по наследство или по повеля свише, която ги спохожда насън, след видения или претърпени страдания. След подобно изживяване избраният установява продължителен контакт с царството на духовете. Той придобива екстрасензорни способности и умение да вижда истинската природа на нещата. Духовете го даряват с огромна силна, която после се използва за благото на цялото племе.
В басейна на Амазонка бъдещият шаман прекарва дълго време в отшелничество сред тропическата селва, където изпада в безсъзнателно състояние. Тогава го спохождат съновидения, изпълнени с дълбок смисъл. Тези изпитания му осигуряват достъп до отвъдния свят, за да общува с духовете. Ескимоските шамани стигат до промяна в съзнанието си с помощта на специална техника на дишане, редуваща се с гърлени вопли.
Тъй нареченото гърлено пеене е характерно и за шаманите от Тува в планините на Южен Сибир. Сибирските шамани завършват церемонията на посвещаването с обред на символично второ раждане, спускайки се от върха над дърво. Индианските шамани в Андите демонстрират властта си над природните сили, като оцеляват след удар от мълния.
През периода на обучението си бъдещите шамани се сдобива с барабани, тъпани, тръстикови свирки, с маски на животни, кожи. Шаманите имат огромен авторитет и живеят отделно от общността.
Благодарение на особените си отношения духовете шаманите са в състояние да лекуват болни, да влияят върху резултата от ловните експедиции, а също и върху времето, както и да защитават своя народ от стихийни бедствия. Шаманът съчетава ролите на лечител, магьосник, племенен жрец. Той е задължен да извършва религиозни обреди, да съхранява и препредава старинните легенди, да разрешава конфликти между членове на общността и да окуражава хората, които изпитват страх пред свръхестествените сили.
В много култури шаманите използват халюциногени, за да получат достъп до света на духовете. Тези вещества влияят върху централната нервна система и предизвикват състояние, напомнящо душевно заболяване, близко по симптоми до шизофренията или епилепсията.
По време на шаманския транс се води диалог с духовете. В бразилския култ, свързан с вуду, изпадащият в транс човек бива обсебен от африканския бог Ориша.
Изкуството на изцелител и пророческите способности на шамана могат да се обяснят с божествена дарба или шесто чувство. Благодарение на тях той определя причините за болестта, като изважда наяве скритите вътрешни конфликти и страхове, които биха нарушили душевното равновесие и телесното здраве на човека.
По данни от "В света на тайните"