Соларен самолет тръгна на околосветска обиколкаТова е началото на първия опит за полет около света без използване на горивоШвейцарски самолет, захранван със слънчева енергия, излетя днес от Абу Даби, поставяйки началото на първия опит за полет около света без използване на гориво, съобщи Асошиейтед прес. Самолетът е управляван от основателя на проекта "Слънчев импулс" - Андре Боршберг, който ще си разменя пилотирането с другия основател Бертран Пикар по време на пътуването, предвидено да се осъществи на етапи.
През следващите пет месеца, самолетът ще скача от континент на континент, прелитайки над Тихия и над Атлантическия океан, докато обикаля света. Планирани са спирания в различни места по света, за да си починат пилотите, да бъде извършвано техническо обслужване, а също и за да се разпространяват кампанийни съобщения за чистите технологии.
Преди излитането, Боршберг сподели пред Би Би Си:
"Убеден съм, че имаме много специален самолет, и той ще трябва да бъде такъв, за да ни пренесе през големите океани. Може да се наложи да летим в продължение на пет дни и пет нощи, за да направим това и ще бъде предизвикателство. Имаме обаче на разположение следващите два месеца, в които ще летим до Китай, за да се обучим и да се подготвим за предстоящото изпитание".
Проектът вече е поставил редица световни рекорди за полет, захранван от слънчева енергия. Обиколка на света обаче е много трудно и драматично начинание и се налага изграждането на по-голям самолет от прототипа "Слънчев импулс 1".
Самолетът "Слънчев импулс 2" е усъвършенствана версия на прототипа, който летя за първи път преди пет години. Размахът на крилете му е 72 метра - повече от този на "Боинг 747", но теглото му е почти колкото на кола - около 2300 килограма.
Малкото тегло ще бъде от решаващо значение за успеха на полета. Също такова ще бъде и представянето на 17 хил. слънчеви клетки по крилата, както и литиево-йонни батерии с енергийна плътност, които ще бъдат използвани за нощните полети.
Съвсем не е сигурно дали "Слънчев импулс" ще успее. Компютърните модулации показали, че прекосяването на океана е осъществимо, но при подходящите метеорологични условия. Същите модулации обаче показаха и, че екипът може да остане на земята в продължение на седмици, чакайки подходящите условия.
Предвижда се от Обединените арабски емирства самолетът да стигне до Оман, оттам към Индия, Китай, Мианмар, после да премине над Тихия океан, след това през САЩ, да прелети над Атлантическия океан, да мине през Южна Европа или Мароко и да завърши отново в Абу Даби. Очаква се околосветското пътуване да приключи в края на юли или дори август.
vesti.bg