« Отговор #90 -: Декември 26, 2010, 10:11:04 pm »
[float=left]
[/float][justify]
Защо блокира най-популярната програма за интернет разговори в света и няколко извода от това
Това, от което много хора се опасяваха, най-накрая наистина се случи. Сривът на виртуалната мрежа за безплатна интернет-комуникации Skype, която свързва над 520 милиона акаунта по целия свят, нагледно показа колко зависими сме станали от нея. По неофициални данни в момента около 124 млн. души активно разчитат на софтуера, за да общуват, а броят им е нараснал с 41% в периода от юни 2009 до юни 2010 г. На практика Skype се е превърнал в най-големия глобален телеком, разпрострял своето влияние до всяка точка на земното кълбо, където има онлайн-достъп. Настоящият срив засегна не само обикновените потребители, които не можеха да се свържат със своите приятели и роднини точно преди празниците, но и някои малки и средни фирми, които използват програмата за служебни комуникации и правене на бизнес.
Прекъсването на услугата само по себе си е проблем, който освен всичко, загатва и за възможни бъдещи комуникационни кризи. Просто Skype се е превърнала в огромна, но за сметка на това не особено печеливша компания. За първите две тримесечия на 2010 г. тя има скромни (за своите размери) приходи в размер на 406 млн. щатски долара. Причината е очевидна – само около 6 на сто от потребителите използват платени услуги. При подобни финансови постъпления по-скоро беше въпрос на време виртуалната инфраструктура на компанията да рухне под тежестта на своите над 120 милиона активни потребители.
Сривът на Skype, частичното възстановяване на работата му през последните 24 часа и пестеливите коментари на хората от компанията по темата, хвърлиха малко повече светлина как точно функционира услугата за интернет-комуникация. Оказва се, че Skype разчита на мрежа от клиентски софтуери, наричани Supernodes (или "Супервъзли"), които изпълняват малко по-специфични функции. Те са своеобразни "телефонни указатели", където се пази информацията за това как да се свържем директно с даден потребител от нашия списък. Всички "супервъзли" са обединени в децентрализирана мрежа и са взаимно заменяеми. Както изглежда, всеки един от нас в някакъв момент би могъл да да се окаже Supernode, без да подозира това. Единственото изискване е компютърът ви да не е защитен с firewall-софтуер.
Това, което се е случило през последните 24 часа, е, че поради някаква причина (най-вероятно пускане на софтуерен ъпдейт) голямата част от всички Supernodes са престанали да работят. Това е нарушило целостта на децентрализираната мрежа на Skype за адресиране и разпознаване на потребителите и е предизвикало нейния частичен срив. Просто твърде много потребители са се опитали едновременно да получат информация от твърде малко на брой Supernodes. Много вероятно е това да е започнало да блокира един по един и останалите работещи "супервъзли", предизвиквайки лавинообразен ефект.
Това, което инженерите на Skype се опитват да направят, е, да активират т.нар. Mega-Supernodes. За момента не е много ясно какво точно се крие зад този термин, но се предполага, че става дума за софтуери с информация за потребители и техните адреси, които работят на собствени сървъри на компанията. Това обаче със сигурност означава едно нещо: допълнителни разходи за Skype. Което не е никак добра новина за глобална компания с половин милиард регистрирани акаунта и малко над 400 млн. щатски долара приходи за половин година...
Изводите от всичко това, което ние, потребителите на Skype по цял свят, преживяхме през последните 24 часа, поне за мен са няколко:
- Skype наистина се е превърнал в най-големия телеком в света.
- Твърде много хората са станали зависими от онлайн-комуникациите и не могат да си позволят да ги загубят дори за няколко часа. Ако за обикновените потребители това означава просто дискомфорт, за бизнесите сривът вероятно ще доведе до загуба на пари.
- Наличието на алтернативни платформи, като например старото ICQ и чата на Facebook, спасиха хората от тотална комуникационна абстиненция. Много от тях вероятно ще се замислят дали да не поддържат резервен информационен канал, с който при нужда да заместят Skype.
- Настоящата криза може да се окаже златна възможност за по-агресивно налагане на конкурентни софтуерни решения за VoIP-телефония и интернет комуникация.
- Много потребители може би ще си дадат сметка, че Skype-комуникацията е твърде критична за тях и ще станат по-сговорчиви, когато става дума за въвеждането на платени услуги. Това в най-голяма степен засяга фирмите и корпоративните клиенти. Много от тях вероятно ще се замислят по-сериозно дали пак да поверят бизнеса си на безплатно комуникационно решение. Най-малкото, защото после ще могат да се сърдят единствено на себе си, ако то спре да работи.
24.12.2010 г. - Според изпълнителния директор на Skype Тони Бейтс сривът в комуникационната мрежа не е предизвикан от злонамерена атака. Функционалността на софтуера за интернет-разговори е възстановена на 90%.[/justify]
capital.bg