Правилата във Формула 1 през 2013 г
Какво ни очаква през новия сезон?
Употреба на системата DRS
От съображения за безопасност през 2013 пилотите ще могат да използват Drag Reduction System (DRS) при изпреварване само в специално създадените DRS зони по време на тренировки и квалификации. Преди пилотите са можели да прилагат системата когато поискат по време на сесиите.
Активната система двоен-DRS е забранена
През 2012 Мерцедес разработиха хитра концепция, чрез която въздухът беше пренасочван през допълнителни отвори в страничните елементи на задното крило при активиране на DRS към предното крило, чрез което се намалява въздушното съпротивление. През 2013 подобна система е забранена.
Стъпаловиден нос
Отборите могат да подобрят естетически колите си за 2013. По новия правилник, "грозните" стъпаловидни носове, които се появиха през 2012, могат да бъдат скривани с цел по-добър външен вид. Малко парче ламинат, наречено "суетен" панел, сега може да бъде употребявано в секцията на носа.
Краш тестове
За да бъдат Ф1 колите още по-сигурни, ще трябва да минават през по-трудни нови тестове за сигурността на пилота в кокпита при преобръщане. Освен това, всяко шаси, направено от отбора, а не само едно тях, ще трябва да преминава през теста за статично натоварване.
Вечерен час
Вечерният час за членовете на отбора, който не позволява присъствието на екипа в падока в определен период, е увеличен от 6 до 8 часа в четвъртък вечер през 2013. През сезона за позволените изключения от това правило са намалени от 4 на 2.
Тестове на предното крило
За 2013 тестовете за еластичност на предното крило ще са по-строги, за да се намали възможността от употреба на гъвкави елементи в името на по-добрата аеродинамика.
Минимално тегло
Минималното тегло на колата и пилота е увеличено от 640 кг на 642 кг, за да се компенсира лекото увеличение в теглото на гумите Pirelli за 2013. Задължителното разпределение на теглото също е приспособено според новите изисквания.
Форс мажорни обстоятелства
Взимането под внимание на "форс мажорните" обстоятелства, свързани със спирането на колата на пистата по време на квалификация, вече не присъстват в правилника. През 2013 всяка кола, която спира на пистата, трябва да има достатъчно гориво за задължителната 1-литрова проба плюс допълнително количество, пропорционално на количеството гориво, което би трябвало да се изгори за прибирането на колата в бита (определено от ФИА).
Квалификация
Не е реална промяна в правилника, но тъй като официалният списък за 2013 включва само 22 коли, с две по-малко от 2012, шест, а не седем коли, трябва да бъдат елиминирани в края на Q1 и Q2.
Такси за участие в шампионата
Таксите за участие в шампионата са променени. Ред бул, като шампиони при конструкторите, трябваше да платят $500,000 плюс $6000 за всяка точка, спечелена през 2012 в шампионата при конструкторите, за да могат да се състезават в 2013. Всички останали отбори е трябвало да платят базовата такса от $500,000 плюс $5000 за всяка точка, отбелязана през 2012.
formula1.sportal.bg