Отмар Шафнауер: Успехът не трябва да зависи само от паритеНови двигатели и задвижващи системи, скачане на бюджетите и страх за бъдещото развитие на спорта – тези теми са непрекъснато в центъра на вниманието на новините около Формула 1 по-малко от месец преди началото на тестовете преди следващия сезон в Гран при. В последните дни на 2013 г. мнението си по тях изразиха (отново) управляващият търговските права на спорта Бърни Екълстоун, президентът на Ферари Лука ди Монтедземоло, шефове на отбори и пилоти.
Още по време на сезона обаче ClubS1 потърси отговори при един от най-интересните хора в падока – Отмар Шафнауер. Главният редактор на изданието Иван Тенчев се срещна с него там, където той работи – на пистата и гледната точка на един от ръководителите на Форс Индия е особено интересна предвид предстоящите сериозни промени в F1. Интервюто с Шафнауер е публикувано в брой 165 на списание ClubS1.
Впечатляващото представяне на Форс Индия този сезон бе повод да се срещна с един от най-ерудираните инженери в падока – Отмар Шафнауер. Това е човекът, който управлява целия техническият екип на тима на пистата по време на всяка Гран при. Той е специалист с огромен опит и изключително красноречие, с когото е истинско удоволствие да се говори за Формула 1, за нейното развитие и политика.
Шафнауер ръководеше техническите екипи на пистата в тимовете на Ягуар и Хонда. Вярно е, че те нямаха успех, но причината не бе в грешки по време на самите уикенди, а по-скоро в общата им организация, която винаги е била извън юрисдикцията на Шафнауер.
Сега с общото управление на Форс Индия се занимава Боб Фърнли, който пряко ръководи оперативната работа. Босът Виджай Маля се грижи за финансирането на екипа и неговите позиции в развитието на спорта.
Шафнауер е много популярна личност в падока на Формула 1, защото винаги е бил сред хората с най-ясно дефинирани позиции относно промените в нея и посоката й на развитие.
Американец по паспорт, той е роден в Румъния на 13 август 1964 г. Когато е на 7 години, семейството му се заселва в Детройт. Там той израства и се дипломира като машинен инженер. Веднага, след като завършва Детройтския университет, започва работа във Форд през 1986 г. Запален е по спорта и през 1991 г. изкарва курс в училището за пилоти на Джим Ръсел и участва в състезания от Формула Форд.
Само две години по-късно се издига в йерархията на концерна до програмен мениджър на Форд в Съединените щати и спира със състезанията.
Месеци по-късно Ейдриън Рейнър му предлага да поеме поста на изпълнителен директор в новосъздаващия се тим на Бритиш Американ Рейсинг, който се готви за участие във Формула 1 през 1998 г.
Проектът е изключително амбициозен. Изграден е около световния шампион Жак Вилньов. Мощно е финансиран от цигарения гигант Бритиш Американ Табако. Шафнауер приема да се впусне в спорта вече като ръководител. В тима на БАР изкарва три години преди през 2001 г. Боби Рейхъл да го покани за оперативен директор в тима на поетия от него, не по-малко амбициозен тим на Ягуар. И там обаче нещата не се получават и след като Рейхъл е освободен, същата съдба има и Отмар. Само след няколко месеца без работа обаче, Шафнауер получава предложение от Хонда, да се върне в Бракли (централата изградена от БАТ). Тимът е купен от японците и той е поканен да поеме функции си на оперативен директор.
Шафнауер остава Хонда до последният ден на съществуването на тима, който компанията закри изненадващо в края на 2008 г.
През 2009 г. Шафнуер работи в компания за софтуерни продукти, свързани с автомобилизма, а през юни влиза в гиганта iPhone, които правят приложение за F1. Буквално седмици след като е постъпил на новата си работа Отмар получава покана от Виджай Маля да се върне във Формула 1 и да поеме управлението на пистата в тима му. Така на 2 ноември Шафнауер подписва новия си договор и започва работа във фабриката до пистата Силвърстоун.
След поредното заседание с инженерите между двете тренировки в петък, той идва за нашето интервю и с усмивка обявява, че сега вече е на наше разположение.
- Нека започнем от там – вашата гледна точка към всичко, което се случва през този сезон?
- Имахме много силно начало на сезона, колата ни бе много бърза, но за жалост допуснахме твърде много оперативни, стратегически грешки в състезанията. Пилотите ни също направиха грешки, на стартовете, инциденти. Въпреки това спечелихме доста точки, но не оползотворихме потенциала, който имахме. След това гумите се промениха и ние не успяхме по най-добрия начин да се адаптираме към промяната в тях и загубихме позиции. Отново направихме добри състезания, като това на Спа, но пак имаше и инциденти, лош шанс, който ни попречи.
- Вие бяхте сред тимовете, които остро възразяваха срещу промяната в гумите.
- Така е, защото ние хвърлихме огромни усилия и ресурси през зимата да разберем как да използваме гумите по най-добрия начин. Работихме страшно много на 8-точковия стенд по окачването, докато други си гледаха само аеродинамика. После критикуваха гумите и те бяха променени. Въпреки това, пак направихме добри състезания, в които и двете ни коли влизаха в точките. Но сега наистина изпитваме много трудности да разберем работата на гумите, да ги използваме добре и да стигаме Q3, да печелим по-предни места. Но все пак сме само на няколко точки от пето място и то е абсолютно възможно. Това е голямата ни цел - да завършим първенството зад първите 4 топтима.
- Дълго време се борехте за тази позиция с Макларън, повлия ли това на отношенията ви с тях?
- (Широка усмивка) Нее, по никакъв начин, наистина бе приятно да сме пред тях, но нищо не се е променило. Ние имаме отлични връзки, които са много ясни и от полза и за двете страни през последните години. Получаваме от тях скоростни кутии и хидравлични системи, които са точно определен брой и са сравнително идентични за цялата Формула 1. Така освобождаваме наши ресурси, те получават пък допълнителна информация за своите продукти. Ползваме и техния симулатор, но знаете, че според сегашния регламент всеки тим сам прави своя автомобил.
- В тази връзка вашият екип не спира да нараства, защото все повече неща всеки във Формула 1 прави сам. Колко човека сте вече и кои са последните новости в Силвърстоун?
- Вече сме 330, среден по големина тим сме, а последно обновихме нашата CFD инфраструктура. Добавихме капацитет от порядъка на 5-6 тераблока и в момента реално имаме 3 пъти по-големи възможности в тази област отколкото преди. Всъщност това е най-голямата промяна, която впрочем е много сериозна. Подобрихме и ефективността на нашия аеродинамичен тунел. В него можем да тестваме по-големи модели (60%), което ни позволява и да работим с гумите за тунели и да имаме повече информация за тях и работата им с колата. Всъщност имаме развитие във всяка област.
- Вярвате ли, че наистина може да победите Макларън? Твърди се, че във Формула 1 всеки постига такъв успех, каквито съоръжение има?
- Да, вярваме, че можем да ги победим и да станем пети в първенството, въпреки по-малките си ресурси. Имаме обективни предпоставки за това, защото знаем какво трябва да направим и се концентрираме върху него. Наистина мисля, че имаме шанс ако успеем да подобрим набелязаните параметри.
- Означава ли това, че ще останете по-дълго концентрирани върху колата за този сезон при положение, че много от екипите вече напълно се ориентираха към следващия?
- Следващият сезон е огромен шанс за всички, защото правилата се променят много и ние имаме шанс да постигнем голям успех, ако намерим най-верните решения. Истината е, че никой не знае какво ще стане догодина, кой колко добра работа ще свърши. Можем да свършим прекрасна работа, можем да се справим добре, но може и да не успеем. Надяваме се обаче да намерим най-добрите решения. Успех в настоящия сезон и верни избори в него ще ни осигурят по-добра база и за догодина.
- Имате предвид финансова, при по-предно класиране?
- Не само, технически също, защото аеродинамиката и гумите няма да са чак толкова различни.
- Добре, какво мислите за финансирането във Формула 1? Вие сте американец и чудесно знаете как се финансират клубовете в NBA или NHL. Най-слабите избират първи от талантливите млади играчи, има общи спонсори. Познавате и начина на разпределение в НАСКАР.
- Формула 1 отдавна е свързана с огромни пари, неимоверно много. Отдавна смятам, че е крайно време да се въведат ограничения в бюджетите и успехът да се определя не от парите, а от идеите от организацията на един тим, от неговата работа, от неговите пилоти. Бяхме много близо до това да осъществим подобно нещо в спорта и той със сигурност ще е по-интересен, но големите отбори се противопоставят, защото те не искат да се промени днешната ситуация, в която всичко зависи от парите и печели този, който влага най-много.
- Вярвате ли, че наистина може да се контролира въвеждането на таван на бюджетите? Водеха се много спорове кой тип дейност ще е на екипа, кое ще е разход на компания-майка и т.н.?
- Разбира се, че може да се контролира. Ние сме редовни компании, плащаме своите данъци, имаме точни отчети за приходи и разходи. Напълно реално е всичко да се проверява, в крайна сметка има данъчни служби, има договори и ако ги нарушавате, отивате в затвора, нали така. Затова казвам, че всичко може лесно да се контролира. Вижте каква е ситуацията с хората, които преминават от един екип в друг. Те носят със себе си много знания и тайни от друг екип и не е нужно полицай да седи зад тях и да ги гледа какво правят. Направили сме си вътрешен регламент във Формула 1 и горе-долу всички знаем какво може да се пренася и какво не.
- Вие сте единственият американец на висока позиция във Формула 1, май сте и единственият изобщо в Гран при. Защо тя вече не е така популярна отвъд Океана, някога имаше по три състезания в Щатите?
- Не, не съм единственият американец във Формула 1. Всъщност има още момчета в отборите, във ФOM, но наистина не сме много и причините за това са поне три. Формула 1 изисква човек да живее в Европа и в същото време да има образование, опит и т.н. Когато човек вече е изградил своя живот в Щатите, има семейство е много трудно да реши да се премести в Европа, още повече, че в Америка има толкова отлични възможности за работа. Има НАСКАР, Индикар и в тях съществуват прекрасни възможности за работа в нашия бранш.
- Но преди сякаш Формула 1 беше по-популярна.
- Не бих казал. И в Индианаполис, и особено миналата година в Остин пистата беше пълна. Само в петък имаше 50 000 зрители, в събота поне 60 000, в неделя – над 100, имаше страхотен ентусиазъм. Телевизионната аудитория нарасна. Сега всяко състезание се гледа от над 1 млн. души по NBC, но и преди по Speed гледаха много хора. Щатите в крайна сметка са огромна страна, има хора с много различни интереси. Да, НАСКАР е много популярен, но Формула 1 също има немалка публика, не случайно догодина ще има старт и в Ню Джърси (впоследствие се оказа, че няма да има – б.р.). Нямаме проблем с това, а по-скоро с отличните възможности за работа в Щатите.
със съкращения от
clubs1.bg