Ник Честър: Доволни сме от нашата интерпретация на правилатаСлед официалния дебют на автомобила на Лотус за 2014 г. Е22 в Бахрейн техническият директор на екипа Ник Честър коментира предизвикателствата, поставени от новите правила за сезона, техническите решения в Е22, описва и разликата между миналогодишната и тазгодишната кола в интервю, разпространено от пресофиса на отбора.
- Как ще опишете Е22?
- Бих казал, че е елегантно решение на правилата за 2014 г. Този регламент поставя голямо предизвикателство от гледна точка на това, че трябваше да създадем кола с много по-различен дизайн от предишните. Въпреки всички нови предизвикателства сме много доволни от нашата интерпретация и колата, която създадохме.
- А носът на колата?
- Носът определено е доста интересен! Мислим, че е добро и иновативно решение. Естествено, както за всяка интерпретация на правилата, говорихме с ФИА, за да се уверим, че одобряват дизайна. Приятно е да има нещо по-различно и сме доволни от нашето решение, имайки поглед върху това, което другите отбори са направили в тази област.
- Какви са били основните предизвикателства в комбинирането на задвижващата система и всички системи за регенериране на енергия?
- Част от новите задвижващи системи са системи за регенериране на топлинната енергия и спирачната енергия. Те са много по-голяма част от цялостния пакет, отколкото преди. Има по-голяма батерия, много повече кабели, необходимо е много по-сериозно охлаждане, отколкото в предишни години. Системите са далеч по-сложни. Създаването на елегантен пакет за задвижващата и охладителната система беше трудно, но сме доволни от напредъка, който направихме в тази област.
- Каква част от Е22 е нова и има ли елементи, които могат да се запазят от предишните коли въпреки тази голяма промяна в правилата?
- Е22 е напълно нова кола. Има много малко неща, които могат да се прехвърлят от предишните автомобили. Казвайки това, в определени области можем да следваме същата философия - например в подхода ни към аеродинамиката и окачването, където уроците, научени от предишните коли, бяха от голямо значение.
- Какви са основните разлики в колата от тази година?
- Вероятно е по-лесно да се попита какви са приликите. Дори елементи като предното крило – което може да изглежда подобно (на миналогодишното) за нетренираното око – трябва да имат различна философия, защото правилата постановяват различна ширина, а това има огромно влияние върху насочването на въздушния поток.
Ако поставите Е21 до Е22, и премахнете бодиуърка, ще забележите много основни промени. Например радиаторите на Е21 са значително по-малки от на Е22 заради по-сериозното охлаждане, необходимо през тази година.
Двигателят на Е22, бидейки 1,6-литров V6, е с много по-малък капацитет от 2,4-литровите V8, използвани доскоро. Но тазгодишните скоростни кутии са по-големи в сравнение с предишните. Определено системите за генериране на енергия, батериите и двигателят, както и цялата електроника, свързана с тях, означават, че вътрешния облик на Е22 е много по-различен от този на Е21.
Тези, както и безброй други фактори, показват, че сме прекарали огромно количество време, работейки върху Е22. Уверен съм, че поехме по правилната пътека в развитието на колата.
- Как ще изглеждат състезанията през 2014 г.?
- Състезанията през 2014 г. ще са изключително интересни! Всички очакваме изненади и е трудно да направим точна прогноза за това кой къде ще се намира на решетката в началото на състезателен уикенд и ще е особено трудно да предвидим подредбата в края му. Предизвикателствата, пред които всички сме изправени с тези нови правила, като това да разполагаме само със 100 кг гориво, означават, че управлението на енергията по време на състезание ще бъде област, на която ще се обръща огромно внимание. Ще е доста вълнуващо.
- Колко голямо притеснение е издръжливостта?
- Това е огромно притеснение за всички отбори, тъй като всичко е ново и различно. На първите тестове видяхме, че някои коли успяха да покрият добро количество обиколки, докато други – не. Всеки отбор ще научи много по време на първите състезания и всички очакваме неочакваното! Не мисля, че който и да е отбор ще има толкова голям брой на завършени състезания, както през предишните сезони, защото последното поколение болиди бяха много добре развити и бяха много здрави. Предизвикателството е да направим колите за 2014 г. толкова издръжливи, колкото техните предшественици, въпреки всички (нови) технологии. Това би било огромно постижение за Формула 1.
- Можем ли да очакваме различно темпо на развитие на колите за 2014 г. с новите правила?
- Все още свикваме с новите правила, така че очаквам по-високо темпо на развитие по време на сезона, научавайки повече за тези коли. Това вероятно означава, че ще има разместване в реда по време на годината, като различните отбори отключват потенциала на колите си по различно с различно темпо.
- Гледайки към идеите на другите отбори, колко уверен сте, че решенията на Е22 са добри?
- Има няколко добри идеи. Мерцедес и Ред Бул имат интересни решения по колите си. Но поглеждайки към Е22, след като видях интерпретациите на всички останали, все още сме доволни от посоката, по която поехме. Упоритата работа на всички в Енстън създаде елегантна кола.
clubs1.bg