Задвижващите системи неизбежно ще поевтинеят, заяви ТафенИсканията за промяна на правилата за задвижващите системи във Формула 1 пренебрегват факта, че агрегатите ще поевтинеят в следващите няколко години, смята оперативният шеф на Рено Спорт F1 Реми Тафен.
Стойността на двигателите за Гран при скочи с пъти за сезон 2014 г., когато бе въведено хибридно задвижване за F1 болидите. По-малките отбори в спорта се оказаха в затруднено финансово положение, повлияно в известна степен от високите цени на моторите. Два от тях – Маруся и Катерам – фалираха, други продължават да се борят със ситуацията. Маруся например дължи на Ферари около 25 млн. долара за задвижващи системи само за 2014-та.
Въпросът относно бюджетите на отборите, разходите им и схемата за разпределение на приходите във F1 бе обсъждан многократно след изпадането на Катерам и Маруся в търговска несъстоятелност. Повтореното от Бърни Екълстоун няколко пъти твърдение, че по-малките тимове просто не управляват добре средствата си и харчат повече, отколкото имат, ядоса представители на тези екипи. Шефът на Лотус Жерар Лопес например вбесено заяви, че до миналия сезон е плащал 8 милиона за двигатели, а за 2014-та е трябвало да отдели 40 милиона и това не зависи нито от него, нито от отбора му. Лопес допълни, че лично той е гласувал против въвеждането на хибридните системи, и въпреки че върши това, което зависи от него (като например да ограничи броя произвеждани елементи във фабриката), финансовото положение не се подобрява.
Мерцедес доминира през изминалия сезон в Гран при и това накара съперниците от Ферари и Рено да търсят варианти за размразяване на двигателите. Понастоящем развитието им е позволено в ограничени рамки, при това единствено между сезони. В момента производителите могат да работят по агрегатите и да сменят до 48% от системите. След година (според сегашния правилник) ще могат да променят още компоненти, но по-малко на брой и т.н..
Екълстоун от своя страна също настоява (при това от началото на 2014 г.) за промяна на задвижващите системи. Неговият основен довод е липсата на достатъчно силен звук, който бил съществена характеристика на спорта и една от основните причини за желанието на хората да гледат надпревари на живо.
Тафен обаче не е съгласен с довода, че цената на двигателите ще продължи да е висока.
- Те ще поевтинеят, неизбежно е – заяви той. – Правилата са създадени така. Според мен критиките бяха породени не от правилника, който ще се прилага през следващите шест или седем години, а от сегашните цени. Всички гледат през грешния прозорец, тъй като правилата са мислени за по-дълъг период от време. Измина едва първият сезон, който – очевидно – бе и най-скъпият.
clubs1.bg