Кими им скъса шортите в АвстралияСезон 2013 започна удивително сходно с миналогодишния – пълно превъзходство в квалификациите за един отбор. После дойде Кими Райконен и предизвика земетръс...
Победата на Кими Райконен беше колкото очаквана, толкова и изненадваща. Очаквана, защото миналата година финландецът стана единственият пилот, завършил всяко състезание. И единственият с точки от всички стартове без един. А защо беше неочаквана може най-добре да се разбере от думите на Фетел след финала: „Знаех, че, ако Алонсо спре по-рано в бокса, ще ме изпревари. Изобщо не знаех къде е Кими...“
Red BullПропуснатата победа в Австралия не може да излъже никого – Red Bull продължава да е основен фаворит за титлата. Сравнително лесното спечелване на квалификацията осигури на отбора първа редица на старта и даде заявка за повторение на 2011 г. В неделя обаче се видя колко безпощаден към гумите е RB9. Поне на студена писта. Самият Фетел се закани, че в Малайзия поведението на сликовете Pirelli ще бъде по-удобно за шампионите. Факт е обаче че германецът загуби победата в най-силната си дисциплина – стартиране от първа позиция и бързо откъсване от преследвачите. Ferrari надхитри Red Bull, а Lotus ги победи.
FerrariОптимизмът на Алонсо е заразителен и всички приеха второто и четвърто място в Австралия за успех. Всъщност голямата радост на Ferrari дойде още в първите обиколки, когато се видя, че F138 гони Red Bull-а като гладен котак преяло мишле. Макар и в определен момент след последната смяна на гуми Алонсо да бе по-бърз от Кими, в края на състезанието трябваше да се откаже от преследването заради износените си гуми и опасността от дебнещия в засада Фетел. Четвъртото място на Маса също се възприема като сериозен успех: звучи грозно, но в общи линии, щом Маса може да докара този болид до четвърто място, Алонсо е сигурен шампион.
McLaren
Драма в McLaren. Новото пул-род окачване отпред превърна старта на сезона в катастрофа. Дженсън Бътън, който миналата година спечели с лекота в Австралия третата си победа тук, този път бе искрено щастлив от деветото си място. „Никога няма да спечеля с тази кола“. Лаконично. Докато четете тези редове, инженерите на McLaren развиват гайки и изчисляват ъгъла на елементите по предното крило, така че в Малайзия да приемат за успех поне пето място. А Перес със сигурност няма да остане с особено добри спомени от дебюта си за McLaren. Мексиканецът води люта битка с Ромен Грожан за последната точка. И я загуби. Това направи McLaren шеста сила в конструкторския шампионат – след Ferrari, Lotus, Red Bull, Mercedes и Force India.
Lotus
Мечтан старт на сезона. И двамата пилоти изпълниха целите си: Кими победи, а Грожан не се блъсна. Отборът спечели изцяло стратегически, благодарение на внимателно изиграните карти в квалификацията и на уточненото шаси, щадящо гумите. Кими се оказа скрит фаворит, като излезе на сцената едва в края на второ действие преди последния антракт. Всъщност докато Фетел и Алонсо се надбягваха, унищожавайки гумите си, финландецът тихомълком се прокрадваше. Усетиха го, когато беше много късно.
Грожан също направи важна крачка в кариерата си. Французинът има една съществена задача през сезона – да се отучи да катастрофира. Двубоите му с McLaren-ите показаха, че е получил урока си. А, кой знае, може точно тази точка, която спечели в Австралия, да се окаже съществена по-нататък в шампионата.
MercedesЛюис Хамилтън стартира от трета позиция. Сигурни сме, че британецът е вложил всичките си умения и потенциал в това трето място. Състезанието показа, че Mercedes все още изостава от топ-отборите, но желанието на Люис да се бори с всички и непримиримостта му пред по-бързите болиди допринесе да си разсипем пуканките няколко пъти, събуждайки половината квартал. Въпреки това Люис ще има нужда и от късмет, за да запише името си сред победителите в близките състезания. Една от причините е, че Mercedes-ът засега не се показва като особено издръжлив. Розберг стана един от малкото отпаднали поради технически проблем, а стилът на Хамилтън не може да се определи като много галантен към техниката.
SauberЩе достигне ли Sauber блясъка си от миналата година? Ще бъде ли Гутиерес новият Перес? Едва ли. Колата на Хюлкенберг се счупи преди старта и той дори не стартира. Гутиерес обаче направи впечатление с 13-ото си място – първи в редичката дебютанти – малка победа, която обещава повече успешни състезания.
Force IndiaОбиколките, в които Сутил водеше колоната ни върнаха в последното състезание от сезон 2012, когато същият оранжево-бяло-зелен болид се беше устремил към победата. Още по-забележително стана, когато Себастиан Фетел не успя да се справи с дебютиращия за трети път в спорта свой сънародник. На финала Сутил пристигна едва седми, а Пол ди Реста – осми. Казваме едва, но десетте точки, които осигуриха на отбора си по този начин, изравняват Force India с Mercedes. Ако не броим шампионските амбиции и гаджето на Никол Шерцингер.
WilliamsУви, Williams отново изглежда в дупка. Славният отбор с 16 титли изглежда точно толкова далече от титлата, колкото беше по това време преди година. Надеждите ни са, че Пастор Малдонадо ще концентрира енергията си върху нещо по-полезно от това да рие с гуми чакъла край пистата. Другият вариант е сър Франк да е казал на инженерите направо да се готвят за 2014, но Формула 1 отдавна е бизнес, в който не можеш да проспиш цяла година. Така че очакваме резултати...
Toro RossoЖан Ерик Верн имаше реални шансове да се пребори за десетото място и заветната точка. Лошото е, че Перес и Грожан също си бяха набелязали такова класиране. Все пак работата на пилотите на Toro Rosso не е да се борят за титлата, а за мястото на Уебър в Red Bull, така че Верн заслужава похвала. Рикиардо се оттегли със счупена изпускателна система, не че нямаше да похвалим и него...
CaterhamНовината тук е, че отборът вече заема дъното. След три славни години без нито една спечелена точка, сезон 2013 започва твърде печално за зелените. Които обаче имат много красив болид. Шарл Пик и Гидо ван дер Гарде завършиха 16-и и 18-и. Пик трябва да се е почувствал доста прецакан, защото смени Marussia с Caterham с идеята за по-предно класиране, а вместо това служи за маркер къде свършва колоната.
MarussiaЖул Бианки спокойно може да спечели титлата за дебютант на сезона. Младокът пристигна случайно в опашкарския отбор, след като Сутил го измести от сделка с Force India. Въпреки слабата техника Бианки завърши 15-и, а това е точно в средата на класирането на дебютантите. С вероятно най-слабата кола. Не е зле. Нищо чудно това да е пилотът, който ще спечели първа точка за отбор от дъното на колоната.
topgear.bg