« Отговор #9 -: Август 24, 2008, 06:53:02 pm »
СЛЕДВАЩОТО СЪЗТЕЗАНИЕ -ще се проведе в Белгия
Пистата „Спа-Франкоршамп” в Белгия е най-дългата и една от най-бързите писти в календара на Формула 1, а повечето пилоти определят трасето, като най-хубавото в шампионата. То се намира в южната част на страната в красивите планини на Ардените и известно на повечето фенове на високите скорости с прочутия си завой „Червената вода” (Eau Rouge). Времето на „Спа” е изключително променливо, като много често в едната част на пистата може да вали дъжд, а в другата да грее слънце. Самият район около пистата също е популярен с минералната си вода с лечебно действие и от там идва и името на станалите все по-популярни в Европа „Спа-центрове”. Първото автомобилно състезание на „Спа” се е състояло през 1924 година, а дължината на пистата била точно 14,016 км. Първата Голяма награда на Белгия се провела година по-късно. Надпреварата била спечелена от Антонио Аскари – баща на двукратния световен шампион във Формула 1 Алберто Аскари.
Още от самото начало на Формула 1 през 1950 година, „Спа” фигурирала в календара и станала сцена на множество драматични моменти в историята на автомобилния спорт. За първи път „Спа” била подложена на по-серизона реконструкция след състезанието през 1966 г, когато катастрофирали множество пилоти. Най-страховитата била на Джаки Стюърт и именно той подел кампания за увеличаване на сигурността на пистата. Без съмнение „Спа” била много опасна, но състезателите и се възхищавали и победата там била мерило за качество и стандарт. Младите пилоти Алан Стейси и Крис Бристоу стават поредните жертви във Ф1, когато през 1960 година губят живота си на „Спа”. През 1969 година, Асоциацията на пилотите във Формула 1 поставила под въпрос сигурността на трасето и така Гран при на Белгия не се състояло. През 1970 година, бил добавен шикан, но Педро Родригес пак спечелил със средна скорост от 239,904 км/ч. Все пак през 1972 г. Гран на Белгия се състояла на пистата Нивел. През 1983 година се състояла и втората по-значима реконструкция на „Спа”, като пистата била намалена на 6,89 км. Новата конфигурация съдържала отново повечето елементи на старото трасе с част от пътната мрежа на Белгия, но с по-добър асфалт и с повече зони за сигурност. Въпреки промените, според много световни шампиони „Спа” е най-предизвикателната писта в шампионата със своите постоянно променящи се условия. Много пилоти са печелили знаменити победи на „Спа”. Джим Кларк винаги е казвал, че мрази пистата, но в периода 1962-1965 година постига четири поредни победи. Същото прави и легендарният бразилец Аертон Сена в периода 1988-1991 година.
Завоят „Червената вода” остава все още един от най-трудните и опасни в календара. През 1993 година, Алекс Занарди с Лотус катастрофира тежко, но се отървава без сериозни контузии. Седемкратният световен шампион Михаел Шумахер дебютира във Формула 1 на „Спа” през 1991 година, а сезон по-късно печели там и първата си победа в Гран при. През 90-те години и началото на 21 век „Спа” отново бе сцена на драматични победи и ужасяващи инциденти. Можем да отличим драматичния момент през 1998 година. Тогава Михаел Шумахер (Ферари) блъсна Дейвид Култард (Макларън-Мерцедес), след като германецът водеше в надпреварата, но в силния дъжд и мъглата не видя задната част на болида на шотландеца. Двамата отпаднаха, но после в бокса на Макларън-Мерцедес, Шумахер налетя да бие Култард и му поиска обяснение за случката. Самият Култи твърдеше, че не е намалил скоростта нарочно и катастрофата е просто случайност. От цялата тази бъркотия, победител излезе старият противник на Пилето - Деймън Хил, който записа първата победа в историята на Формула 1 за слабия тим на Джордан. През 2006 година, надпревара на „Спа” нямаше поради ремонт на част от старт-финалната права, боксовете и падока.Писта: Спа-Франкоршамп
Начало (местно/българско време): 14:00/15:00 часа
Дължина на обиколка: 7,004 км
Обиколки: 44
Дистанция на състезанието: 308,176 км
Първи победител: 1950 г. Хуан-Мануел Фанджо (Алфа Ромео)
Първи пол-позишън на трасето: 1950 г. Нино Фарина (Алфа Ромео)
Най-бърза обиколка по време на състезание: Ален Прост (Уилямс) 1:41,365 минути (1993)
Най-бърза обиколка по време на квалификация: Аертон Сена (Макларън) 1:40,365 минути (1990)
Подиум 2005 година: 1.Кими Райконен (Макларън-Мерцедес) 2.Фернандо Алонсо (Рено) 3. Дженсън Бътън (БАР-Хонда)
Всички победители за Гран при на Белгия във Формула 1:
1950 Хуан-Мануел Фанджо (Алфа Ромео) – Спа-Франкоршамп
1951 Нино Фарина (Алфа Ромео) - Спа-Франкоршамп
1952 Алберто Аскари (Ферари) - Спа-Франкоршамп
1953 Алберто Аскари (Ферари) - Спа-Франкоршамп
1954 Хуан Мануел Фанджо (Мазерати) - Спа-Франкоршамп
1955 Хуан Мануел Фанджо (Мерцедес-Бенц) - Спа-Франкоршамп
1956 Питър Колинс (Ферари) - Спа-Франкоршамп
1958 Тони Брукс (Вануъл) - Спа-Франкоршамп
1960 Джак Брабам (Купър-Клаймакс) - Спа-Франкоршамп
1961 Фил Хил (Ферари) - Спа-Франкоршамп
1962 Джим Кларк (Лотус-Клаймакс) - Спа-Франкоршамп
1963 Джим Кларк (Лотус-Клаймакс) - Спа-Франкоршамп
1964 Джим Кларк (Лотус-Клаймакс) - Спа-Франкоршамп
1965 Джим Кларк (Лотус-Клаймакс) - Спа-Франкоршамп
1966 Джон Съртис (Ферари) - Спа-Франкоршамп
1967 Дан Гърни (Ийгъл-Уеслейк) - Спа-Франкоршамп
1968 Брус Макларън (Макларън-Форд) - Спа-Франкоршамп
1970 Педро Родригес (БРМ) - Спа-Франкоршамп
1972 Емерсон Фитипалди (Лотус-Форд) – Нивел
1973 Джеки Стюърт (Тирел-Форд) - Золдер
1974 Емерсон Фитипалди (Макларън-Форд) – Нивел
1975 Ники Лауда (Ферари) - Золдер
1976 Ники Лауда (Ферари) - Золдер
1977 Гюнар Нилсон (Лотус-Форд) – Золдер
1978 Марио Андрети (Лотус-Форд) - Золдер
1979 Джоди Шектър (Ферари) - Золдер
1980 Дидие Пирони (Лижие-Форд) - Золдер
1981 Карлос Рьотеман (Уилямс-Форд) - Золдер
1982 Джон Уотсън (Макларън-Форд) – Золдер
1983 Ален Прост (Рено) - Спа-Франкоршамп
1984 Микеле Алборето (Ферари) - Золдер
1985 Аертон Сена (Лотус-Рено) - Спа-Франкоршамп
1986 Найджъл Менсъл (Уилямс-Хонда) - Спа-Франкоршамп
1987 Ален Прост (Макларън-ТАГ) - Спа-Франкоршамп
1988 Аертон Сена (Макларън-Хонда) - Спа-Франкоршамп
1989 Аертон Сена (Макларън-Хонда) - Спа-Франкоршамп
1990 Аертон Сена (Макларън-Хонда) - Спа-Франкоршамп
1991 Аертон Сена (Макларън-Хонда) - Спа-Франкоршамп
1992 Михаел Шумахер (Бенетон-Форд) - Спа-Франкоршамп
1993 Деймън Хил (Уилямс-Рено) - Спа-Франкоршамп
1994 Деймън Хил (Уилямс-Рено) - Спа-Франкоршамп
1995 Михаел Шумахер (Бенетон-Рено) - Спа-Франкоршамп
1996 Михаел Шумахер (Ферари) - Спа-Франкоршамп
1997 Михаел Шумахер (Ферари) - Спа-Франкоршамп
1998 Деймън Хил (Джордан-Муген-Хонда) - Спа-Франкоршамп
1999 Дейвид Култард (Макларън-Мерцедес) - Спа-Франкоршамп
2000 Мика Хакинен (Макларън-Мерцедес) - Спа-Франкоршамп
2001 Михаел Шумахер (Ферари) - Спа-Франкоршамп
2002 Михаел Шумахер (Ферари) - Спа-Франкоршамп
2004 Кими Райконен (Маларън-Мерцедес) - Спа-Франкоршамп
2005 Кими Райконен (Макларън-Мерцедес) - Спа-Франкоршамп
2006 Не се проведе състезание
2007 Кими Райконен (Ферари) - Спа-Франкоршамп