« Отговор #2 -: Февруари 23, 2010, 07:53:46 pm »
[float=left]
Първите кораби от тръстика[/float] [justify]
Още от най-дълбока древност човекът използва водните басейни за пътувания с различна цел – търговска, завоевателна и религиозна. До началото на XV век, по технически причини, пътуванията по вода, особено по море, са силно ограничени. След това настъпва ерата на платноходите, но тези пътувания продължават да бъдат много опасни и на тях се гледа преди всичко като на приключение. С откриването на парната машина се появяват параходите, които дълго време са единственият начин за прекосяване на моретата и океаните. В началото плавателните съдове са неудобни за превоз на пътници, защото все още основният интерес на компаниите е свързан с превозването на товари.
Края на деветнадесети век, презокеанските пътувания до Америка на Cunard Line
Постепенно, в края на XIX и началото на XX в. се появяват големите и луксозни презокеански кораби, осъществяващи превози най-вече през северната част на Атлантическия океан.
През 1840 г. Самуел Кунард поставя началото на редовни морски пътувания между САЩ и Европа. Трансатлантическата линия (Cunard Line) става известна с неговото име. Доста по-късно по маршрута се присъединяват и кораби на Hamburg-America’s Deuthland и Kron-prinz Wilhelm. По това време корабите са по-малки спрямо съвременните стандарти – с капацитет 2000 души, от които само около 700 места в първа класа.
Първите туристически пътувания, маршрути и круизен „етикет”
Смята се, че първите организирани круизни пътувания датират от 1844 г. с кораби на компанията Peninsula and Oriental Steam Navigation (P&O) по линиите: Великобритания – Испания, Португалия – Малайзия, Индонезия и Китай. Впоследствие P&O организира пътувания до Малта, Константинопол, Гърция и Египет. Първият круиз, с начална точка Америка, се осъществява през 1867 г. на борда на парахода Quaker City по маршрут Ню Йорк до Светите места в Израел и Палестина, Египет и Гърция. Плаването продължава цели шест месеца. Сред избраните пасажери на борда е и Марк Твен, който определя пътуването като един “грандиозен пикник”. След завръщането си той описва своите преживявания в книгата “Глупаци в чужбина”, с която привлича вниманието на американските туристи към “различната” Европа.
[float=left]
Prinzessin Victoria Luise[/float]Според много източници, обаче, изящната и луксозна яхта Prinzessin Victoria Luise, на компанията Hamburg-America Line, е първият типичен круизен плавателен съд, движещ се по редовни круизни маршрути и програма. Първото плаване на яхтата се осъществява през 1901 г. по маршрут Германия – Великобритания – САЩ. В отговор на немската конкуренция през 1906 г. Cunard Line пуска по маршрута първите големи паротурбинни 30 000-тонни лайнери Lusitania и Mauretania. Всеки от тях с по 6 турбини, развива скорост от над 24 възла. Именно скоростта им дава възможност компанията да поддържа ежеседмична връзка през океана, като двата кораба се движат в противоположни посоки. [float=right]
Мавритания в Ню Йорк[/float]Така още през 1907 г. Lusitania отнема престижната награда “Синята лента на Атлантика” от германския лайнер Kaiser Wilhelm II, пресичайки океана за пръв път за по-малко от 5 денонощия. От тук нататък Lusitania и Mauretania са най-бързите кораби в океана чак до 1929 г. (Lusitania е трагично потопен от германска подводница през 1915 г.). Корабите-близнаци остават в историята и с наложената от тях традиция на елегантното облекло и изисканата обстановка за вечерите на борда, придавайки на пътуването особена приказност и романс.
През 1912 г. компанията White Star Line пуска на вода три 40 000-тонни кораба – Olympic, Titanic и Britannic. Titanic, който е най-модерният пътнически кораб за своето време, обявен предварително за непотопяем, придобива печална известност след трагичен сблъсък с айсберг още при първото си плаване. Корабът потъва в Атлантика на 15 април 1912 г., загиват приблизително 1500 души.
По време на двете световни войни подемът на круизната индустрия е временно прекъснат. До този момент повечето пътувания се осъществяват от точка А до точка Б и по-скоро имат вид на редовен пътнически транспорт. Основният им принцип – завръщане в изходната точка, все още е слабо застъпен.
[float=left]
Уайт Стар Лайн - Британик[/float] [float=left]
Луситания[/float]Ерата на суперлайнерите и раждането на круизните пътувания като синоним на ваканция и забавление
Първата модерна круизна линия – Norwegian Caribbean Lines, е установена през 60-те години
на ХХ в. от Тед Арисън, бизнесмен от Флорида. Предлагат се круизи от Маями до Карибите с два кораба – Sunward и Starward. Концепцията е успешна и бележи бързо развитие. През 1967 г. група норвежки и американски инвеститори основават Royal Caribbean Cruise Lines – те провеждат целогодишно круизи по същия маршрут. В началото на 70-те се присъединяват Carnival и Crystal Cruises. Този период е наречен ерата на суперлайнерите с капацитет над 2000 души – Queen Merry 2, Queen Elizabeth 2.
[float=right]
Queen Mary 2[/float]1968-а е годината, отбелязваща началото на края на тази ера – суперлайнерите са изместени от самолетите като основно трансатлантическо превозно средство, редовните параходни линии през Северния Атлантик са закрити. От тогава тази категория кораби обслужва само морски круизи, които в началото не се ползват с голяма популярност. За да привлекат вниманието на обществото към този тип пътешествия, Cunard Line залагат на интересна стратегия. Започват мащабна рекламна кампания, налагайки круизните пътувания като синоним на ваканция и забавление. Освен това те канят на борда известни личности и звезди от шоу бизнеса, които при всяко плаване изнасят различни кабаретни програми. Корабът Queen Elizabeth 2 е достатъчно бърз, за да превози пътниците за 4 дни и достатъчно луксозен и елегантен, за да се превърне в незабравима сцена на големи представления – идеалният кораб, който да въведе тези промени.
[float=left]
Queen Mary на пристанището в Сидни[/float]Все още можете да посетите стария терминал на потъналите в мъгла докове Тилбъри, източно от Лондон и да си представите глъчката и тълпите хора, изпращащи Queen Elizabeth на поредното й плаване към Ню Йорк…
Една иновация, наложена от Cunard Line, е концепцията за една класа като всички услуги и съоръжения на борда са достъпни за всички пасажери. Така, независимо от тяхната каюта, пътниците се наслаждават на еднакви услуги, отношение и забавления. Постепенно този вид суперлуксозен круизен туризъм започва да се възражда с нова сила. Естествено, трябва да се отчете влиянието и на телевизионната поредица “Лодка на любовта”, която съживява популярността на романтичните круизи за влюбени и самотни. Сериалът, със своя великолепен сценарий и екзотични пристанища, има силно влияние върху милиони зрители всяка седмица. Идеята завладява хората…, а круизната индустрия отваря нова страница в своята история.
Круизите в изкуството: „Легендата за пианиста на океана”, филм на Джузепе Торнаторе и Енио Мориконе, разказва историята на родено на круизен кораб момче, гениален пианист, което прекарва живота си на кораба без да слезе на брега нито веднъж. Във филма е пресъздаден екстериора на двата кораба Lusitania и Mauritania, а залата с пианото е подобие на една от залите на кораба Mauritania. Филмът интерпретира една от популярните теми за океана, като символ на свободата и естествената му връзка с човека, толкова самодостатъчна, че един цял живот, прекаран на кораб, да е извор на вдъхновение и творчество.
Във филма “Титаник” най-ясно личи многофункционалността на първите презокеански лайнери. Корабите са единствения транспорт до Америка и пред тях стои задачата да съчетаят бизнес пътуванията с екскурзията и деловите отношения с ваканцията. Ограниченият достъп до различните удобства на кораба са политика, която круизните кораби по-късно променят, тъй като днешните презокеански пътувания нямат за цел нискобюджетното прекосяване на океана. “Титаник” е и една голяма поука за спазването на сигурността и спасителните стратегии, които всички круизни кораби осигуряват днес.
В романа си “Смърт край Нил”, Агата Кристи изпраща инспектор Поаро на круизно пътешествие по най-дългата река на света – все така търсена дестинация от днешните туристи. Писателката залага на два факта за круизните кораби – първият е разнообразието от хора и смесената компания на борда. Корабът е едно от малките места по онова време, в което човек може да срещне аристократи, тръгнали на поредното изследователско приключение и любители на пътешествия с интересно минало. Вторият факт е, че круизният кораб по същество е един пътуващ хотел, който се премества от едно интересно място на друго – така той се превръща в средство за откриването и описването на нови места и култури и създава променяща се среда от събития, които писателят може да използва.
Днес любителите на круизните пътешествия използват всички средства, за да споделят корабните си преживявания. Интернет дава простор на хора като Капитан Сива Брада (Captain Greybeard) да разказват интересни истории от света на морските пътешествия. Блогърът поддържа собствена рубрика в он-лайн изданието на в-к Мирър, където, заедно с Джон Хъниуел (определящ себе си като „круизохолик”) описват събития от живота на корабите, с които пътуват.
[float=left]
Развлечения на кораба - голф[/float]Круизните пътувания днес
През последните 10-15 години круизният туризъм бележи бурно развитие, и въпреки че е сравнително млад, от 1980 г. до днес е предпочетен от повече от 90 млн. души. Средногодишният му ръст е 8%, надхвърляйки всеки от останалите туристически сегменти.
90% от хората, провели веднъж круизно пътуване, мечтаят за поне още едно в бъдеще. Пътешествията са предимно в Карибския басейн, Аляска и разбира се, Средиземноморието. Интересът към круизните пътувания е огромен, само в Америка, над 35 компании управляват повече от 120 кораба, превозващи приблизително 4.4млн туристи ежегодно – приходите от този вид туризъм надхвърлят 10bln долара годишно.
Най-желаните месеци за круизни пътувания са март, април, май и септември, а най-предпочитаното времетраене е 8-14 дни. Те се предприемат най-често от семейства при организирани пътувания на няколко поколения. [float=right]
Сред вълните[/float]Средната възраст на пътуващите е 38 години. Средната цена на стандартните пътувания на ден е $120, а на хай класата – $800 и повече. По-луксозните кораби предлагат повече услуги, на високо ниво, пространството на човек е по-голямо, а обслужващият персонал е дори повече от пасажерите.
Да, плаването по море придоби нов смисъл и вече се възприема за най-привлекателната форма на пътешествие и синоним на първокласна почивка. Това е едно уникално съчетание на релаксацията на борда на плаващ курорт и наситената с впечатления екскурзия до най-популярните туристически места в света.[/justify]