"Фейсбук" купува "Уотсап" за 19 млрд. долараСъвсем наскоро друго от най-популярните приложения за онлайн чат и VoIP – "Вайбър, смени собствеността си, след като ИТ компанията "Ракутен" го купи – но само за 900 млн. долара"Фейсбук" купува популярното приложение за мигновена комуникация "Уотсап" (WhatsApp) за 19 млрд. долара. 4 млрд. от тях ще бъдат платени в пари, 12 млрд. – в акции на "Фейсбук", а ръководството и служителите на компанията WhatsApp Inc. ще получат допълнителен дял от 3 млрд. долара, отново платен в акции, но в период от няколко години.
Изненадващата новина бе съобщена от основателя и изпълнителен директор на "Фейсбук" Марк Зукърбърг. Пo неговите думи сделката е била уредена само за 11 дни – въпросът за нея бил повдигнат на 9 февруари по време на вечеря с основателя на "Уотсап" Ян Коум.
Досега най-скъпата придобивка на "Фейсбук" беше "Инстаграм" (Instagram) – приложението за снимки струваше на компанията 1 млрд. долара през 2012 г.. "Фейсбук" предложи и 3 млрд. долара за друго приложение за снимки – "Снапчат" (Snapchat), но офертата бе отклонена.
"Уотсап" е едно от първите смартфон приложения за мигновена комуникация и се радва на огромна популярност – към настоящия момент има 450 млн. потребители на месечна база. Според компанията обаче потребителите се увеличават с нови около 1 млн. всеки ден.
Съвсем наскоро друго от най-популярните приложения за онлайн чат и VoIP – "Вайбър (Vibеr), смени собствеността си, след като ИТ компанията "Ракутен" го купи за 900 млн. долара.
Така "Фейсбук" си "купува" един човек от потребителската база на "Уотсап" за 42 долара, докато в сделката с "Инстаграм" цената е била 33 долара на потребител. "Ракутен" пък са платили едва по 3 долара на потребител, изчислява Ройтерс.
Услугите, който "Уотсап" предоставя, са "невероятно ценни", признава Зукърбърг в свое изявление.
Засега обаче остава неясно дали и как ще се промени бизнесмоделът на популярното приложение – до момента абонаментът за него е само 1 долар на година, като при това ползването първата година е безплатно.
Според уверенията на Зукърбърг, както и досега, в "Уотсап" няма да има реклами. Екипът на компанията, който е едва от около 50 човека, се мести в централата на "Фейсбук", а Ян Коум получава място в съвета на директорите на "Фейсбук". Той обаче уверява, че ще има автономност при решенията си за развитието на "Уотсап".
Ян Коум"Уотсап" е важен за "Фейсбук" не само като евентуална площадка за реклама, коментира анализаторката Кейти Боул от "иМаркетър" пред Би Би Си.
Приложението, за което самият Зукърбърг, обяви, че очаква скоро да има 1 млрд. потребители ("Фейсбук" има около 1,2 млрд.) е много популярно в страни, където социалната мрежа няма чак такова влияние или пък сред групи, които досега предпочитат да се държат настрани от "Фейсбук". Особено важен е и фактът, че голяма част от аудиторията на "Уотсап" е младежка.
Сумата, при която ще бъде извършена сделката, е огромна - 19 млрд. долара са повече, отколкото самият "Фейсбук" събра при първичното предлагане на свои акции на борсата, коментира Ройтерс. Сделката обаче е показателна за важността, която от "Фейсбук" придава на мобилните комуникации (при това собственото приложение на "Фейсбук" за мигновена комуникация - "Месинджър" (Messinger)- също е много популярно).
Анализатори обаче виждат в сделката и мълчаливо признание, че "Фейсбук" не се справя достатъчно добре с някои неща и затова му се налага да купува ключови играчи – примерите са именно "Уотсап" и "Инстаграм".
"Уотсап" осигурява безплатен чат през интернет, отхапвайки така огромна част от пазара на мобилните оператори, който в световен мащаб се оценява на 100 млрд. долара годишно.
Компанията е основана от Ян Коум, украински емигрант, който пристигнал в САЩ през 1992 г. с майка си и баба си. Той не успява да завърши университета, но след обявената сделка заема мястото си в редицата на новите милиардери в Силициевата долина.
vesti.bg