« Отговор #27 -: Ноември 16, 2009, 07:59:58 pm »
AERO X[justify]
Митовете за летенето и скандинавските традиции
Проблясва новият дизайн на бъдещето
Отварящият се по нов начин "купол" прави излишни вратите и колонките на предното стъкло
С двигател BioPower при 100% употреба на биоетанол, 400 конски сили, природо щадящ
Концепцията Saab Aero X използва силата на скандинавските и авиационни корени, като създава уникални резултати в конкуренцията при конструиране на автомобили с високи мощности. Започнали като изследвания за дизайн от нова генерация, в днешно време предлага иновативни решения с блестящ пример за проектантски език, който ще се върне при следващите изделия на Saab.
Както човек традиционно очаква от един Saab, това динамично двуместно спортно купе прекъсва с традициите на автомобилното проектиране, както по отношение на външността, така и при вътрешния дизайн.
Като първо, липсват врати и колонки на предното стъкло. Saab Aero X приема метода на използваната при реактивните самолети пилотската кабина. Осигурява на водача ъгъл на виждане от 180 градуса, като влизането и излизането до голяма степен се облекчава от ниската кабина.
За задвижването на Saab Aero X със задвижване на четирите колела се грижи специален агрегат. Двигателят с 400 конски сили, двойно турбо, BioPower V6 изцяло се захранва от лесно добивано гориво, биоетанол, който има по-ниски емисии на въглероден двуокис, като по този начин е по-малко вреден за околната среда. Използваното в така разработения двигател "зелено гориво" дава нов смисъл на израза "мощност с отговорност".
Напълно лишеният от бутони и ръчки вътрешен сало на Saab Aero X въвежда в нови насоки изчистения скандинавски дизайн. С даваните от прецизното шведско производство на стъкло и уреди решения данните се представят като пространствени картини на акрилните повърхности с чистота на стъкло.
Проектантите са решили всички вътрешни и външни светлинни решения с LED индикатори, което дава свобода за преоткриване на възможностите за технологиите на малките пространства, като по този начин това все повече ще добива популярност при очакваните в близко бъдеще модели на Saab.
Каросерията е с олекотяващи въглеродни влакна, леката конструкция на задвижващата верига, електронно управляваното окачване и задвижването на четирите колела прави Saab Aero X спрямо външния му вид изключително интригуващ по мощност, за най-голямо удовлетворение на водача. При компютърните моделирания автомобилът ускорява за 4,9 секунди до 100 km/h и достига върхова (ограничена) скорост от 250 km/h.
Успоредно със задоволяване възприятията на водача Aero X е учудващо функционален, по традиционен на автомобилите на Saab начин. Драматично извитата задна част крие в себе си полезна двойна система за багаж с отварящи се от традиционния покривен багажник чекмеджета.
"Това изследване показва, че марката Saab е много обнадеждена от наследството си, може да се създават нови дизайнерски форми," казва Bryan Nesbitt, генерален директор на конструкторското бюро на Дженерал мотърс за Европа. "При проектирането на автомобилите Saab се вземат предвид ценностите на марката и се поставят в баланс със скандинавските дизайнерски ценности."
"Съвременната ни концепция позволява да се видят отварящите се пред нас впечатляващи възможности на бъдещето, които се реализират на еволюционния език на марката," казва Jan Ake Jonsson, генерален директор на Saab Automobile. "Нашите шведски проектанти, инжинери и търговци могат идеално да възпитават и комуникират с особеностите на генните запаси на Saab. Тяхната работа гарантира това, бъдещите ни предложения за продукти да изразяват достойно за Saab нашите основни ценности, както и новия дизайн, спортното изпълнение и заредена с удоволствия функционалност."
В серията най-нови концепции на Saab се вписва и моделът Aero X, при който ударение се поставя на различните особености на марката. Към серията се включват и "четири димензионният" 9X (IAA, Frankfurt, 2001), 9-3X Cross-over Coupé (Detroit, 2002) и 9-3 Sport Hatch (IAA, Frankfurt, 2003).
История
От самолетите до автомобилите
Корените на самолетната техника на Saab са на повече от 70 години чак до далечната 1937, когато под името "Svenska Aeroplan Aktiebolaget" (Шведско предприятие за въздухоплавателни средства), на 70 километра от Göteborg в Trollhättan се основава фирмата, в чиято първоначална дейност и до ден днешен се произвеждат автомобилите Saab. Фирмата задоволява военните поръчки на шведските военно-въздушни сили, като през 1944 поема ролята да изработва и граждански самолети, е през 1947 излиза и на автомобилната промишленост с първия си автомобил Saab 92 (Saab 91e бил лек автомобил за тренировки). Моделът 92 е с обтекаема форма, в онези времена е бил радикална новост и е давал повод еднозначно да се смята за продукт на проектантската работа на специалистите по самолетите, имайки предвид и проведените в изпитателната камера опити.
Прилагането на подпомагащото сигурното управление задвижване на предните колела, особено доброто поведение на автомобила на пътя и ефективното използване на пространството просто е било необичайно за времето си – повече от десет години, преди разпределението на пространството да стане любима тема в автомобилната промишленост.
Един друг иновативен дизайнерски проект на новата дирекция на Saab и бил Sonett 1, лека спортна кола, която е била проектирана на състезателните писти и е била представена точно преди 50 години. Изработената от използваните при въздушните транспортни средства алуминиеви плочи каросерия самоносеща конструкция е заменила подредбата на традиционната каросерия от стоманени колони и ламарини. Въпреки, че при самолетите това е било обичайно, Saab я прилагат шест години, преди тя да бъде разпространена за ползване при състезанията на Grand Prix.
Днес, с повече от 4 милиона автомобили и 4000 самолета, по-късно Saab означава едно име, но две фирми. Производството на автомобили в Saab Automobile AB протича в рамките на най-големия в света концерн в автомобилната промишленост, собственост на General Motors, докато Saab Group е лидер на пазара в технологиите за върхови модели самолети и при използването на системи за отбрана.
В течение на годините автомобилите Saab продължават да използват прилаганите при производството на самолети конструкторски технологии, както и извитото шведско предно стъкло, характерното за пилотската кабина енергономично оформление, зеленото осветление на арматурното табло, както и показване само на сигнализация с необходимо съдържание. Старите проектанти на самолети имат съвременен подход , техният стремеж към безопасност се отразява неизменно в различния от стандартния подход в изкуството на проектиране на автомобили при Saab.[/justify]
saab.bg