Роб Уайт: Колите с новите двигатели няма да са по-бавниТемата за новите двигатели, които ще се използват във Формула 1 от 2014 г., заема все по-сериозно място в обсъжданията по време на състезателните уикенди от настоящия шампионат. Въвеждането на 1,6-литровите турбомотори има и привърженици, и противници, но така или иначе ще стане факт. Специалистите пък – като Роб Уайт от Рено – са убедени, че новите агрегати няма да имат негативен ефект върху спорта (като намаляване на скоростта или влошаване на звука например).
Именно във връзка с обсъжданията на новите двигатели решихме да се върнем към разясненията точно на Уайт, които той сподели в ексклузивно интервю за списание ClubS1 още миналия сезон. Материалът бе публикуван в брой 155 на изданието.
ФИА разясни правилата и постанови картите да не се различават с повече от 2% от избран вариант от първите 4 старта и в тази връзка питам Уайт дали и доколко всичко това наистина се отрази на представянето на Ред Бул на състезания като тези в Белгия и Италия, където те видимо не бяха така бързи както преди година.
Уайт все пак индиректно подкрепя виждането, че може би наистина картите сами по себе си може и да не оказаха пряко влияние върху загубата на скорост, но имаха значение при не съвсем добрата работа на специфичните аерокомпоненти, които тимът разработи за състезанията във втората половина на сезона, и се интересувам защо обаче имаше проблем само с моторите на един от тимовете на Рено.
Без да е нужно повече да се рови в темата, само ще отбележа, че след като аеропакетът и картите пак бяха в синхрон за състезанията в Сингапур и Япония, Ред Бул отново бяха изключително бързи и се връщам на качествата на самия двигател на Рено с въпрос, върху който мисля отдавна.
- Доколко е голяма реално разликата между двигателя на Рено и тези на съперниците, защото има доста различна и доста противоречива информации за дефицит на мощност, но и за по-добра консумация и гъвкавост?
- Честно казано, няма как да знаем с абсолютна точност качествата на всеки от моторите и ще ви кажа защо. Първо има разлика на всяка отделна писта и не само в двигателите, но и в автомобилите, в захранването с въздух, в охлаждането, в аеродинамиката. Ние сме шампиони в последните две години с Ред Бул, но вие знаете, че има състезания, в които автомобили с агрегати на Мерцедес са пред нас. В момента лидер в първенството е пилот на Ферари, което значи, че техният двигател е достатъчно добър, за да се случи това.
Заключението от всичко това е, че всеки от тези три двигателя е наистина достатъчно добър, за да се постигне успех при различни обстоятелства, дори да има разлика в една или друга цифра, тя със сигурност не е голяма, не е толкова голяма, колкото се твърди.
Преминаваме към развитието на новите двигатели, които ще навлязат във Формула 1 през 2014 г. – 1,6 литра, V6 с директно впръскване, турбо, и питам Роб Уайт дали Рено изпълнява своята програма, както е заложена, или има отклонения.
- Това е напълно нова програма, напълно нови двигатели и техника. Започнахме работа още в края на 2010 г., когато още дори нямаше абсолютна яснота по всички параметри на двигателите. Знаете, първоначално се говореше за 4-цилиндрови двигатели. Ние работехме първо с прототип с един цилиндър, после развихме 4-цилиндров, а в момента вече работим с V6, както се промениха правилата. Тестваме го на диностенд и го развиваме. Знаеше се, че ще се търси по-голяма ефективност, че ще имаме ограничение на консумацията на гориво и в същото време ще имаме по-големи системи KERS, че те ще имат по-голямо значение и започнахме изследвания в тази посока още от самото начало и се надяваме, че до първото състезание след година и половина цялата информация, която трупаме, всичките ни изследвания ще бъдат завършени и ще дадат резултат.
- Работим с прототип, който е доста далеч от реалния състезателен двигател, който ще имаме. Изпробваме различни идеи и решения и всъщност той е доста далеч от онзи двигател, който ще трябва да е готов за март 2014 г..
- Проектът е много голям, много сложен, включва много хора, много изследвания и в общи линии, най-важните отправни точки в програмата се спазват. Не бих казал, че вървим абсолютно навреме, но нямаме и фатално изоставане. Ще качим двигателя в колата в средата на следващото лято и все още сме в много добър ритъм на работа и е важно да се справим с крайния срок – началото на 2014 г.
- Сам го казахте – при всички случаи колите ще бъдат много, много различни, но и много близки, като сегашните (усмихва се широко)! Дали ще бъдат по-бавни, едва ли! Двигателите ще са с много по-малък обем, ще изразходват много по-малко гориво, но ще имаме KERS, който няма да добавя 82 к.с. за 6,7 секунди, а ще имаме KERS със 180 к.с., който ще работи в почти една трета от времето за обиколка. Ако заради изискванията на правилата по отношение на обема на двигателя и консумацията на гориво на час трябва да намалим мощността с приблизително една трета (около 250 к.с.), голяма част от нея ще бъде компенсирана само от тази технология, а с развитието на останалите вероятно ще компенсираме напълно тази загуба. Ще има наистина голяма разлика в двигателите и задвижването, а ще има и голяма разлика в аеродинамиката, притискането ще е по-малко от това днес, но и челното съпротивление…
Но истината е, че малко или повече времената за обиколка ще са много близки и Формула 1 ще остане Формула 1. В края на краищата мислим, че колите ще бъдат красиви, а състезанията интересни, аеродинамиката ще е може би все така най-важна и с по-малко сцепление, а двигателите – не повече, отколкото в момента, но ще има още много други елементи и понеже правилата ще са напълно нови, ще научим страшно много неща и ще има различни идеи. Ще имаме един напълно нов пакет за задвижване на колата – двигател, система за възстановяване на кинетичната енергия, алтернатор, скоростна кутия, които ще са нещо различно.
- Какво точно ще представлява новата TERS система?
- Това ще е напълно нова технология, по която се работи. Означава Thermal **SPAMER!*** Recovery System и ще действа успоредно с днешната система KERS. Ако КЕRS трансформира кинетичната енергия при спиране в електрическа през самото силово задвижване, TERS ще трансформира енергията на изгорелите газове, като ще се използва турбото. Тя ще бъде свързана с него (директно към оста му) и ще трансформира в електрическа енергия въртенето му под силата на газовете. За разлика от обикновените коли, където турбото нагнетява газовете до зададена стойност и след това се отваря байпас и част от изгорелите газове директно излизат. Нашите нови правила ще ни позволят да използваме тази енергия, като въртенето на турбото ще се използва (с пълно натоварване) постоянно, като в тези фази ще създава електричество. В следващите етапи на движение TERS ще доставя обратно енергия по два пътя – ще развърта на свой ред турбото, което ще помага при ускорението на колите, а токът, натрупан в кондензаторите, ще подпомага и директно работата на двигателя през KERS.
- Самото турбо ще бъде с постоянни характеристики, нали?
- Да, няма да има променливи характеристики и промяна в потока от него. Подобни промени при двигател от Формула 1, който ще достига 15 000 оборота, биха били много сложни и скъпи, и различни от серийните автомобили.
- И понеже става дума за тях, технологиите на болидите от Формула 1 няма да се доближат отново до нормалните автомобили.
- Не бих казал, че и днес двигателите, сами по себе си, са чак толкова далеч от серийните автомобили – категоричен е Уайт. - Новите, да - ще бъдат още по-модерни, с директно впръскване. Според мен няма да са много по-малко специални, но по-важното е, че ще се следва вече същата философия както и при нормалните автомобили – намаляване консумацията на гориво, повишаване на ефективността. Ще се развиват нови общи технологии и ще има много важно развитие не само в самите мотори, но и в периферните технологии около тях, понижаващи емисиите, като този TERS, за който току-що говорихме.
Благодаря на Роб Уайт, който поема обичайните си задължения в събота вечер на пистата.
Публикувано е със съкращения поради техническите изисквания на форума! clubs1.bg