Тони Фернандес: Във Формула 1 има криза – настоящето на спорта изобщо не е лекоВъв Формула 1 има криза – настоящето на спорта изобщо не е леко, заяви собственикът на AirAsia и екипа на Катерам в Гран при Тони Фернандес.
Въпросите относно финансови затруднения на F1 отбори, бъдещето на спорта и предстоящия шоково скок на разходите заради новите двигатели и задвижващи системи се обсъждат от месеци насам. ФИА обяви, че ще въведе таван на бюджетите от 2015 г. (без да уточни какво ще е ограничението) и възложи на работна група да изработи изискванията до юни 2014-та. Мониша Калтенборн от Заубер и Виджай Маля от Форс Индия приветстваха решението, докато шефът на Макларън Мартин Уитмарш заяви, че може да е невъзможно контролирането на разходите.
Всичко това се развива на фона на факта, че за 2012 г. CVC – основният акционер във Формула 1 – има оборот от $1,35 млрд. и е с $426 млн. оперативна печалба след приспадане на сумите, които ще се разпределят между отборите. Затова и на въпроса дали спортът е изправен пред криза, Фернандес е категоричен пред Ройтерс:
- Не МИСЛЯ, че има. ИМА криза. Чува се, че не се плаща на хора, отнема време доставчици да си получат парите. Това със сигурност не са щастливи времена. В крайна сметка във Формула 1 може да останат само пет отбора, ако нещата продължават в същия дух.
Калтенборн определи настоящата финансова структура на спорта и метода на разпределение на средства като сбъркани. Най-големите екипи получават и най-голям дял от приходите, полагащи се на тимовете. Тя заяви, че не оспорва това, а че трябва да се намери по-справедлива схема.
Настоящият вариант е дело на управляващия търговските права на F1 Бърни Екълстоун. Бъдещето на 83-годишния англичанин обаче изглежда доста несигурно напоследък заради серия заведени срещу него дела във връзка с продажбата акциите на Гран при през 2005-2006 г. А и дори предвид факта, че отбори идват и си отиват от спорта (над 100 са преминали през Формула 1), то 2013-та година бе особено тежка. Стигна се до скандал за заплата – световният шампион за 2007 г. Кими Райконен заяви в Абу Даби, че не е получил и стотинка от парите си за сезона. Финансовите проблеми в Енстън не бяха решени и там се принудиха да вземат Пастор Малдонадо и най-големия спонсорски пакет, носен от пилот – този на PDVSA. В Заубер също имаха затруднения, но там сключиха споразумение с руски инвеститори и продължиха договора си с Телмекс на Карлос Слим.
- Безспорен факт е, че отборите се намират под финансово напрежение. Има огромна пропаст в разпределението на парите, а контролът върху разходите изглежда не е толкова ефективен, колкото може да бъде. Не е добре както за спорта, така и за феновете – без тях няма търговски модел – коментира главният изпълнителен директор на Маруся Греъм Лоудън.
Екълстоун пък направи поредното си противоречиво изявление пред Ройтерс. След като преди време заяви, че отборите трябва да се справят със ситуацията, сега той каза, че ще помогнат на екипите да се спасят сами от себе си:
- Аз съм във Формула 1 от страшно дълго време, като съм притежавал и управлявал отбор в продължение на 18 години. В спорта има и възходи, и спадове през цялото време. Хората ще продължат да харчат толкова, колкото смятат за нужно, за да побеждават. Ние ще се опитаме да сложим на таван на разходите. Ще се опитаме да ги спасим от самите тях.
clubs1.bg