Залог всичко или нищо от страна на Ферари с привличането на Райконен?
Във Ферари са на път за пета поредна година да останат без никаква титла и именно заради това от ръководството изглежда решиха да рискуват и да привлекат Кими Райконен за следващите два сезона. Рискът се крие в това, че от 1953 г. в отбора от Маранело не са карали двама световни шампиони. От друга страна задачата е ясна – да бъдат свалени Себастиян Фетел и Ред Бул от върха.
„Добре дошъл отново, Кими“, бе съобщението в Туитър, с което от Ферари потвърдиха дългоочакваната новина днес следобед. „Скудерия Ферари иска да обяви официално, че бе постигнато съгласие с Кими Райконен, който ще кара заедно с Фернандо Алонсо нашите болиди през следващите две години.“
Радост имаше от всички страни, Доменикали се хвърли да приветства своя стар познайник, за когото смяташе като изключително голям недостатък факта, че рядко говори. От друга страна не изпусна да благодари и на Маса, който щял „да остане част от нашето семейство завинаги“.
Привличането на Райконен било уговорено още в началото на уикенда на Монца, но не било обявено, защото Маса уговарял условията си за раздяла с екипа, въпреки че договорът му изтича в края на годината. Нико Хюлкенберг, който също бе спряган за мястото на Маса, пък получи официален отказ едва днес.
Смята се, че в екипа на Ферари са взели решението да привлекат Райконен след Гран при на Унгария, когато претенциите на Алонсо са вбесили президента Лука ди Монтедземоло. И така докато Маса във всеки момент бе готов да се постави в услуга на отбора и да пропусне съотборника си, то от Райконен се очаква пълен непукизъм и дори пренебрегване на отборните заповеди, в случай че му бъде наредено подобно нещо. Така с привличането на съперник за титлата при пилотите в собствения екип се надява да стимулира конкуренцията. Това обаче винаги е сериозен риск, способен да разтърси отбора из основи. Във Ферари имат горчив опит с Вилньов и Пирони в началото на 80-те години на ХХ век., а в последствие с Прост и Менсъл в началото на 90-те. Подобни грандиозни сблъсъци разбира се е имало и в други отбори, като Прост и Сена в Макларън или Менсъл и Пикет в Уилямс през 80-те. Последният подобен случай бе с участието именно на Алонсо, когато той бе пренебрегнат в Макларън за сметка на новобранеца Хамилтън и когато именно поради тази причина Райконен спечели последната пилотска титла за Ферари през 2007 г.
Именно поради тази причина и трикратният световен шампион Джеки Стюърт смята привличането на Райконен за огромен риск.
„За мен има прекалено сериозен елемент на дестабилизация в този трансфер“, критикува Стюърт привличането на финландеца, чийто талант обаче бил неоспорим. „Досега отбора изпълняваше всяко желание на Алонсо. Дали обаче това сега ще е така, когато срещу него стои напълно равностоен пилот? Убеден съм, че Алонсо едва ли е ентусиазиран от привличането на Кими.“
„Аз не се страхувам от Райконен“, заяви Алонсо преди три седмици. „Имам договор с Ферари до 2016 г. и смятам да го изпълня, дори да го удължа. Искам да завърша кариерата си в най-добрия отбор в света и това е Ферари.“
В последните седмици от устата на испанеца обаче не можеха да се чуят подобни похвали за екипа, дори напротив. Дори се наложи президентът на Ферари, Лука ди Монтедземоло да се намесва, за да укротява нрава на испанеца.
„Когато си баща и глава на семейство, понякога ти се налага да издърпаш ушите на твоя син, дори да ти е неприятно“, описа образно ситуацията графът. Затова и привличането на Райконен се оценява от мнозина наблюдатели като един вид шамар за Алонсо, който никога не е крил желанието си Маса да остане в отбора.
Взаимоотношенията с Райконен обаче също са натоварени с историческо напрежение. Когато на Михаел Шумахер бе показана вратата в края на 2006 г., Райконен дойде на бял кон като негов заместник и веднага спечели титлата не без помощта на екипа на Макларън, където дрязгите между Алонсо и Хамилтън доведоха до невероятен провал. Само две години по-късно обаче Райконен трябваше да направи място за Алонсо, въпреки че притежаваше договор със Скудерията. От Ферари се отплатиха подобаващо за прекратяването на договора му (бе платена неустойка от 20 млн. евро), но очакваният успех с испанеца така и не дойде.
Сега Кими се завръща на бял кон. Той иска отново да стане шампион и въпреки доброто си представяне прецени, че това е невъзможно с намиращия се в постоянни финансови затруднения екип на Лотус. Ферари пък искат да подложат на натиск не само Фетел и Ред Бул, но също така и Алонсо. Вабанк, който може да донесе огромни печалби, но и огромно разочарование.
clubs1.bg