Тайната на Фетел в Сингапур - работата с газта!
След Гран при на Сингапур, което бе спечелено по убедителен начин от Себастиан Фетел се появиха множество съмнения относно легалността на колата на световния шампион. Те се въртяха най-вече около използването на системата KERS за отнемане на мощност при излизане от завоите. Според сведения на уважавания германски журналист Михаел Шмид от auto, motor und sport обаче превъзходството на Фетел се дължи на други аспекти от техниката на Ред Бул и използването й от страна на германеца.
Тайната според Шмид се крие отново в използването на изгорелите газове или по-точно в тяхното наличие в определен момент, въпреки промените в правилата, направени с цел това да бъде избегнато. Постигането на добро притискане в бавните завои се получава благодарение на запечатването на потока въздух към дифузьора от странични турбуленции при спиране и при лекото подаване на газ в самата крива. Това предотвратява блокирането на задните гуми при спирането и превъртането им при ускорение. По този начин те запазват своя ресурс за по-дълго време, защото липсата на приплъзване и наличието на по-добро сцепление ги съхранява по-добре.
След връщането на конструкцията на гумите от миналата година Ред Бул отново имаше възможност да използва всички силни страни на колата си от сезон 2012. Така предната част на колата отново може да бъде поставена значително по-ниско от задната, като по този начин се получава още по-добра работа на дифузьора. Той дава още по-добро притискане. Но голямата тайна се крие в използването на двигателя от страна на пилота.
След състезанието в Сингапур Фетел замина веднага за Англия, за да работи в симулатора, докато Уебър се прибра в Австралия. Защо обаче Фетел прекарва толкова време в този симулатор? Всичко е свързано с това, че Рено програмира картите за управление на двигателя наново за всяко състезание и пилотът трябва да промени стила си на каране спрямо тях.
След убедителното спечелване на титлата през 2011 г. бяха поставени някои ограничения в използването на изгорелите газове. От Ред Бул и Рено обаче са намерили съвсем легален начин, за да ги използват отново. Всичко зависи от картите на двигателите, подредбата на скоростите и умението на пилота да използва техниката.
Според правилата, промените в картите на двигателя по отношение на кривите на въртящия момент и мощността може да се различава само с 2% спрямо регистрираните в началото на 2012 г. Като това правило бе въведено от ФИА след предишните обвинения, че Ред Бул използва нерегламентирани промени в работата на двигателя, за да използва изгорелите газове.
Независимо от типа карти за управление обаче правилата позволяват забавяне в отварянето и затварянето на дроселовите клапи с до 50 милисекунди спрямо натискането или отпускането на педала на газта от пилота. В двигателя пък може да има известно закъснение със запалването или дори да се пропусне запалването на четири от осемте цилиндъра, ако пилотът чрез позицията на педала на газта използва по-малко от 50% от въртящия момент.
В комбинация с традиционно използваните от Ред Бул по-къси скорости и работа само на половината цилиндри, се получава именно желаното отнемане на енергия в критичните ниски предавки, без което колелата биха превъртели. Така се симулира тракшън контрол, но реално такъв няма, а всичко е съвсем легално, но заради закъснелите и пропуснати запалвания двигателят не звучи съвсем здравословно.
В същото време при спирането за завоя чрез тази специфична работа на двигателя се получава пък по-силен поток от изгорели газове, запечатващи дифузьора.
Работата на пилота с педала на газта обаче е ключова и именно в нея е голямата тайна според Шмид.
clubs1.bg