Скандалът около теста на Пирели и МерцедесРед Бул и Ферари протестираха, ФИА даде малко яснота
Малко преди старта на състезанието за Гран при на Монако в падока темата на разговор е "тайният" тест на Мерцедес и Пирели, провел се в Барселона през седмицата след Гран при на Испания. Отборът е извършил 1000-километров тест за италиански доставчик на гуми, което ядоса останалите отбори. Ред Бул и Ферари пуснаха официални оплаквания, защото според правилника на Формула 1, екипите нямат право да правят тестове по време на сезона. Пирели обаче твърдят, че техният договор с ФИА като официален доставчик им позволява да търсят подкрепа от отборите за подобни тестове и да извършват до 1000-километрови сесии с всеки един от екипите на стартовата решетка.
Мерцедес заявиха, че са получили позволение от ФИА да участват в теста на Пирели. Това, което се знае по въпроса е, че Мерцедес са ползвали колата си за 2013, а работата на Пирели е била съсредоточена върху смесите, които разработват за 2014, а не са се занимавали с гумите за този сезон, които за следващото Гран при ще претърпят лека промяна от съображения за сигурност.
Ред Бул обаче не са доволни от липсата на прозрачност около случилото се, а някои предполагат, че сесията е била в полза на екипа от Бракли и това им е дало предимство особено в разрешаването на проблемите с мениджмънта на гумите, от които Хамилтън и Розберг се оплакваха от началото на сезона.
"Разочароващото е, че тестът не беше извършен по прозрачен начин, че тридневната сесия е направена със сегашната кола и с гумите, които ще бъдат използвани за следващото Гран при. Независимо как го наричат, тестове са", обясни шефът на Ред Бул Кристиан Хорнер. Протестът, внесен от Ред Бул и Ферари, поставя под съмнение дали Мерцедес са нарушили правилника, правейки 3-дневен сезонен тест от 15 до 17 май 2013.
Представители и на трите отбора, както и на Пирели, са били извикани да се явят пред стюардите преди старта на състезанието. В следствие на срещата, стюардите на Гран при на Монако са написали доклад към ФИА. Федерацията от своя страна сега може да реши да представи случая на международния трибунал. В официално изявление, публикувано в медиите, ФИА е отговорила позитивно на първоначалното искане от Пирели за евентуален тест със сегашната кола на Мерцедес, стига тестът да се води от Пирели, а не от Мерцедес, и другите отбори също да получат такава възможност. Но ФИА твърди и, че не е получила следващо потвърждение от Пирели или Мерцедес, че тестът ще се състои, или че останалите отбори са получили шанс да вземат участие в него.
Моторспорт директорът на Пирели заяви по-рано вчера, че останалите отбори също са били канени на подобни тестове преди това, но само Мерцедес са откликнали. Шефът на отбора Рос Браун поясни, че Пирели са пратили запитване и до станалите екипи, но никой не се е отзовал на помощ. "Пирели търсеха помощ от отборите от 12 месеца и хората не ги подкрепяха. Пирели са комуникирали много с всички с молба за 1000-километров тест. Ние имахме проблем в Бахрейн с Люис, за който бяхме много угрижени, и решихме да им помогнем. Никой друг не пожела да го направи".
Ред Бул обвиниха Мерцедес в непочтеност и шефът на Кристиан Хорнер е категоричен, че съперниците им са нарушили правилата. "Сбърканото е, че отбор, по непочтен начин, съзнателно е тествал гумите, които са направени за този шампионат. Нашата гледна точка е, че правилата за тестовете са много ясни според спортния правилник, когато влизаш в шампионата в началото на годината, ти се подписваш под него. Ние подадохме оплакване, защото искахме повече яснота. Говорим изключително много за намаляване на разходите. В петък прекарахме три часа в разговори (на среща между шефовете на отборите) за сезонните тестове и се опитвахме да намерим решение, а излиза, че един отбор вече е направил голямо количество", коментира Хорнер.
За теста първи са разбрали Ред Бул по време на среща на асоциацията на Гран при пилотите в Монако в петък. Хорнер е изумен, че нито Мерцедес, нито Пирели не са сметнали за необходимо да информират другите отбори за теста, който са извършили. "Удивително е, че никой не знаел, че сегашната кола със сегашните пилоти, е била на пистата в Барселона. Стана ясно чак в петък. Има си правилник черно на бяло. Той е много ясен и там пише какво можеш и какво не можеш да правиш. Разбирам защо Пирели биха искали подобен тест и разбирам защо ФИА биха го позволила. Но има процес, който не е бил спазен, защото теоретически няма промяна в правилника". Според Хорнер, не е възможно Мерцедес да не са изкарали никаква полза от сесията: "Когато и да пуснеш тези коли на писта, научаваш нещо. Пилотите също се учат".
formula1.sportal.bg