Международният трибунал и случаят срещу Мерцедес и Пирели – основните точкиМерцедес и Пирели се явяват утре пред Международен трибунал в Париж, където ще бъде разгледано обвинението срещу тях за нарушаване правилата на Формула 1 за провеждане на тестове.
Международният трибунал
Трибуналът е създаден от международната автомобилна федерация (ФИА) през 2010 г., за да се занимава с въпроси, представени от ФИА, относно спазването на правилата. Утрешното изслушване ще е първият случай, по който трибуналът ще заседава.
Президент е Едуин Глазгоу – британски адвокат с обширен опит в търговското и общо право, който освен това е участвал в дисциплинарни случаи от английската Висша футболна лига и Ръгби Футбол съюза.
Съставът на трибунала е от 12 души. Вицепрезидент е Лоран Анселми от Монако. Останалите 10 души са от Белгия, Франция, Германия, Италия, Швейцария и САЩ.
Трибуналът оперира напълно независимо от всякакви други органи на ФИА. Съдийската комисия се състои от поне трима членове, никой от които не може да е от същата националност като основните страни по случая.
Случаят
Мерцедес участваха с болида си за 2013 г. и титулярните пилоти на отбора Люис Хамилтън и Нико Розберг в частен тест на Пирели на пистата до Барселона между стартовете в Испания и Монако. Правилата на Формула 1 забраняват изпитания по време на сезон с настоящ автомобил или такъв от предходния сезон, както и проби на трасе, включено в календара на съответната година. Дистанцията на теста е 1000 километра (приблизително три състезателни дистанции).
Мерцедес заявиха, че изпитанията са били организирани от Пирели, както и че са получили одобрението на ФИА да ги проведат.
От федерацията обясниха, че са заявили в комуникацията си с отбора, че подобен тест зависи от това на всички отбори да бъде дадена една и съща възможност за проби. Ферари са направили по-рано тест с Пирели в Барселона, но с болида си от 2011 г. След първоначалното разглеждане на ситуацията и допълнителните разяснения, дадени от отборите и доставчика на гуми, срещу Скудерията не бяха повдигнати обвинения. Ферари и Ред Бул подадоха официален протест часове преди старта на Гран при на Монако, когато разбраха, че Мерцедес са използвали тазгодишния си болид за теста. Пирели обявиха, че не са искали от Мерцедес да използват настоящата си кола.
Кой кого ще представлява
Шефът на Мерцедес Рос Браун и моторспорт началникът на Пирели Пол Хембри ще представляват страните си заедно с адвокатите. Ферари и Ред Бул също могат да участват. Днес бе оповестено, че председателят на борда на Мерцедес F1 Ники Лауда и моторспорт директорът на щутгартския концерн Тото Волф няма да присъстват. Люис Хамилтън също заяви, че няма да се явява.
Възможните наказания
Възможните наказания, които могат да бъдат наложени в случай доказване на обвинението, варират от предупреждение до изключване от шампионата. Трибуналът може също така да наложи глоба или да отнеме точки.
Последващи действия/последици
Пирели могат да се оттеглят от спорта, ако срещу тях бъдат взети някакви мерки, а те нямат договор за 2014 г. Срокът, до който доставчикът на гуми трябва да предостави на отборите спецификациите за следващия сезон, е 1 септември на предходната година. Това означава, че съществува риск Формула 1 да остане без доставчик на гуми за догодина. През следващия сезон започват да се използват новите двигатели на производителите на агрегати и все още се водят дискусии кога и какви тестове да се провеждат с оглед сериозната промяна в техническите правила.
За Мерцедес се говори, че акционери, както и членове на борда на концерна, искат оттегляне от Формула 1 заради накърняване имиджа на компанията, както и сериозни инвестиции, срещу които се получава твърде малко.
При налагане на някакви санкции двете страни могат да обжалват – тогава се стига до граждански съд.
Появиха се предположения, че защитата на Мерцедес се гради върху имейл от техническия делегат и рейс директор на ФИА Чарли Уайтинг, даващ разрешение за провеждането на теста. Ако подобно писмо бъде представено, това може да застраши позицията на Уайтинг.
Рос Браун заяви, че решението за участие на Мерцедес в теста е взето от него. Това може да застраши неговия пост в отбора от Бракли. Слухове за ситуацията на англичанина има от началото на настоящата година заради привличането на бившия технически директор на Макларън Пади Лоу.
clubs1.bg