Пирели: Размяната на дясна и лява задни гуми и други фактори са причина за инцидентитеХамилтън водеше в Англия, когато задна лява гума на неговия Мерцедес се пръснаГума с различна конструкция се очакват още за състезанието в ГерманияФелипе Маса бе един от четиримата пилоти със спукана задна лява гума на Силвърстоун
След интензивен анализ на използваните в Гран при на Великобритания гуми Пирели са стигнали до извод какви са причините за проблемите, видени на Силвърстоун. От компанията обясняват, че основният проблем е размяната на лява и дясна задни гуми в комбинация с ниско налягане и екстремен ъгъл на сходимост.
Пълният текст на изявлението:
1) Задните гуми са били монтирани погрешно: с други думи, на претърпелите инциденти коли дясната е поставена отляво и обратното. Доставяните тази година гуми са с асиметрична структура и не са конструирани така, че да са взаимозаменяеми. Бордовете са направени по такъв начин, че да издържат специфични натоварвания от вътрешната и външната страна на гумата. При това положение размяната е имала ефект върху начина им на работа при определени условия. Външният борд в частност е конструиран така, че да издържа на много високите натоварвания в завои на писти като Силвърстоун – с бързи леви завои и някои особено агресивни бордюри.
2) Наляганията в гумите са били прекомерно ниски или по-ниски от препоръчаните от Пирели. При това положение гумите са подложени на по-голямо натоварване.
3) Използван е екстремен ъгъл на сходимост.
4) На отделни завои – като четвърти на Силвърстоун, където се случиха повечето инциденти – са засегнати левите задни гуми.
Единственият проблем преди Силвърстоун бе свързан с разслояване, което е напълно различно явление. За да се справи с това, Пирели намери решение и предложи отборите да използват от Силвърстоун нататък тестваните в Канада гуми. Това предложение не бе прието и Пирели намери друго решение чрез лабораторни тестове с промяна в процеса на производство. Проблемът с разслояването няма нищо общо с видяното във Великобритания.
Вследствие на заключенията от анализа, Пирели биха искали да подчертаят, че:
1) Поставянето на гумите по погрешен начин е практика, която бе подценена от всички и преди всичко, Пирели не я забраниха.
2) Ниското налягане и екстремният ъгъл на сходимост, върху които Пирели няма контрол, са избори, които могат да се окажат опасни при определени обстоятелства. Заради това Пирели помолиха ФИА тези параметри да са предмет на бъдещи изследвания. Пирели също така помолиха изпълнението на изискванията да се следи от отделен комисар.
3) Пирели биха искали да подчертаят също така, че гамата гуми за 2013 г. не поставят пилотите в опасност, ако се използват правилно и според осигурителните стандарти, поставени от ФИА.
Логичното заключение е, че Пирели би трябвало внимателно да контролират използването на гумите. За да осигури оптимално поведение на гумите, италианската компания се нуждае от реални данни от отборите по отношение на параметри като налягане, температура и ъгъл на сходимост. Докато се изчаква за нови правила, позволяващи на Пирели достъп до тази жизненоважна за развитието и управлението на гумите информация, предлагаме – в съгласие с ФИА, ФОМ, отборите и пилотите – следните мерки за идващите надпревари:
1) Използване развитието на настоящите гуми, което бе тествано в Канада (и доказано като напълно издръжливо) за Гран при на Германия този уикенд. Този тип най-добре пасва на техническите характеристики на пистата Нюрбургринг. Задните гуми, които ще се използват в немската надпревара, са с кевларен пръстен, заместващ настоящия метален обръч. Като се има предвид, че и тези гуми са асиметрични, ще е напълно забранено да бъдат разменяни. Предните гуми остават непроменени.
2) От Гран при на Унгария нататък се въвежда нова гама гуми. Те ще са със симетрична структура, създадена за максимална сигурност, дори без достъп до гореспоменатата информация. Освен това ще комбинират характеристиките на гумите от 2012 г. с представянето на смесите от 2013-та. Новите гуми ще са със структура и конструкция идентични с тези от 2012 г. Смесите остават тези от 2013-та – те гарантират по-добри времена за обиколка и по-широк работен прозорец. Новата спецификация ще бъде тествана – според споразумението с ФИА – с отборите и колите им за 2013 г. на Силвърстоун (17-19 юли) в тренировки с титулярните пилоти по време на изпитанията за млади състезатели. Тези проби ще допринесат за развитието на новата гама, давайки възможност на екипите да извършат необходимата работа по настройките на болидите си.
- Случилото се на Силвърстоун бе напълно неочаквано. Подобно нещо стана за първи път в повече от едновековната история на Пирели в автомобилния спорт. Тези инциденти, които ни разтревожиха сериозно, подчертаха нуждата от спешни промени, каквито вече предложихме. Те ще бъдат въведени още в свободните тренировки в Германия в петък. Бихме искали да отбележим желанието на ФИА, ФОМ, отборите и пилотите да се действа бързо, за да се намери незабавно решение на проблема. Провеждането на организирани заедно с ФИА зимни тестове, които са по-подходящи за развитие на гумите и възможността за провеждане на изпитания по време на сезона ще допринесат за създаването на гуми с повишени стандарти и представяне. Бих искал да наблегна отново на факта, че гамата за 2013 г. е напълно сигурна при правилно използване. Станалото на Силвърстоун обаче ни накара да поискаме пълен достъп до данните за гумите в реално време, за да осигурим правилната им експлоатация и развитие. Тези гуми са с характеристиките, които бяхме помолени да осигурим и имат много добро представяне – времената за обиколка са намалели средно с две секунди. Изчаквайки промяна на правилата, ще въведем по-лесни за управление гуми – заяви моторспорт директорът на Пирели Пол Хембри.
clubs1.bg